Cyberbullying and adolescent mental health: systematic review

Carregando...
Imagem de Miniatura
Citações na Scopus
189
Tipo de produção
article
Data de publicação
2015
Título da Revista
ISSN da Revista
Título do Volume
Editora
Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz
Autores
BOTTINO, Sara Mota Borges
REGINA, Caroline Gomez
CORREIA, Aline Villa Lobo
RIBEIRO, Wagner Silva
Citação
CADERNOS DE SAUDE PUBLICA, v.31, n.3, p.463-475, 2015
Projetos de Pesquisa
Unidades Organizacionais
Fascículo
Resumo
Cyberbullying is a new form of violence that is expressed through electronic media and has given rise to concern for parents, educators and researchers. In this paper, an association between cyberbullying and adolescent mental health will be assessed through a systematic review of two databases: PubMed and Virtual Health Library (BVS). The prevalence of cyberbullying ranged from 6.5% to 35.4%. Previous or current experiences of traditional bullying were associated with victims and perpetrators of cyberbullying. Daily use of three or more hours of Internet, web camera, text messages, posting personal information and harassing others online were associated with cyberbullying. Cybervictims and cyberbullies had more emotional and psychosomatic problems, social difficulties and did not feel safe and cared for in school. Cyberbullying was associated with moderate to severe depressive symptoms, substance use, ideation and suicide attempts. Health professionals should be aware of the violent nature of interactions occurring in the virtual environment and its harm to the mental health of adolescents.
Se revisa la asociación entre el acoso cibernético y la salud mental de los adolescentes. Se realiza una revisión sistemática de dos bases de datos: PubMed y la Biblioteca Virtual en Salud (BVS). La prevalencia de ciberacoso varió de un 6,5% a un 35,4%. Los acosos cibernéticos tradicionales -pasados o actuales- se asociaron con las víctimas y los acosadores cibernéticos. El uso diario de tres o más horas de Internet, cámara web, mensajes de texto, la publicación de información personal y acosar a los demás se asociaron con el acoso cibernético. Cibervíctimas y acosadores cibernéticos tenían más problemas emocionales, psicosomáticos, dificultades sociales y no se sentían seguros y cuidados en la escuela. El ciberacoso se asoció con síntomas de moderados a graves de depresión, abuso de sustancias, ideación suicida e intentos de suicidio. Los profesionales de salud deben conocer la naturaleza violenta de las interacciones que se producen en el entorno virtual y sus peligros para la salud mental de los adolescentes.
Cyberbullying, uma nova forma de violência expressa por meio da mídia eletrônica, tem preocupado pais, educadores e pesquisadores. A associação entre cyberbullying e a saúde mental dos adolescentes será revisada. Revisão sistemática em duas bases de dados: PubMed e a Biblioteca Virtual em Saúde (BVS). A prevalência do cyberbullying variou entre 6,5% a 35,4%. Bullying tradicional prévio ou atual estava associado às vítimas e agressores do cyberbullying. Uso diário de três ou mais horas de Internet, web câmera, mensagens de texto, postar informações pessoais e assediar outros online estavam associados ao cyberbullying. ""Cybervítimas"" e cyberbullies tinham mais problemas emocionais, psicossomáticos, dificuldades sociais, e não se sentiam seguros e cuidados na escola. O cyberbullying estava associado à sintomatologia depressiva moderada e grave, uso de substâncias, ideação e tentativas de suicídio. Profissionais de saúde devem conhecer as interações de natureza violenta que ocorrem no ambiente virtual e de seus agravos para a saúde mental dos adolescentes.
Palavras-chave
Referências
  1. Achenbach TM, 1991, Manual for the youth self-report and profile
  2. American Psychiatric, 1999, Diagnostic and statistical manual of mental disorders
  3. American School, 1989, The National Adolescent Student Health Survey: a report on the health of America's youth
  4. Bauman S, 2013, J ADOLESCENCE, V36, P341, DOI 10.1016/j.adolescence.2012.12.001
  5. Bostic JQ, 2011, CHILD ADOL PSYCH CL, V20, P447, DOI 10.1016/j.chc.2011.03.004
  6. Chang FC, 2013, J SCHOOL HEALTH, V83, P454, DOI 10.1111/josh.12050
  7. Dahlberg LL, 2005, Measuring violence-related attitudes, behaviors, and influences among youths: a compendium of assessment tools
  8. Dehue F, 2008, CYBERPSYCHOL BEHAV, V11, P217, DOI 10.1089/cpb.2007.0008
  9. Due P, 2005, EUR J PUBLIC HEALTH, V15, P128, DOI 10.1093/eurpub/cki105
  10. Genta ML, 2012, CYBERBULLYING GLOBAL, P15
  11. Goodman R, 1997, J CHILD PSYCHOL PSYC, V38, P581, DOI 10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x
  12. Gould MS, 1998, J AM ACAD CHILD PSY, V37, P915, DOI 10.1097/00004583-199809000-00011
  13. Hawker DSJ, 2000, J CHILD PSYCHOL PSYC, V41, P441, DOI 10.1017/S0021963099005545
  14. Hinduja S, 2010, ARCH SUICIDE RES, V14, P206, DOI 10.1080/13811118.2010.494133
  15. Hui EKP, 2011, THESCIENTIFICWORLDJO, V11, P2266, DOI 10.1100/2011/705824
  16. Hunter SC, 2004, BRIT J EDUC PSYCHOL, V74, P375, DOI 10.1348/0007099041552378
  17. Hutcherson CA, 2011, J PERS SOC PSYCHOL, V100, P719, DOI 10.1037/a0022408
  18. Johnston LD, 2009, Monitoring the Future: national results on adolescent drug use. Overview of key findings, 2008
  19. Juvonen J, 2008, J SCHOOL HEALTH, V78, P496, DOI 10.1111/j.1746-1561.2008.00335.x
  20. La Greca AM, 1998, J ABNORM CHILD PSYCH, V26, P83, DOI 10.1023/A:1022684520514
  21. Litwiller BJ, 2013, J YOUTH ADOLESCENCE, V42, P675, DOI 10.1007/s10964-013-9925-5
  22. Moher D, 2009, PHYS THER, V89, P873
  23. Monks CR, 2006, BRIT J DEV PSYCHOL, V24, P801, DOI 10.1348/026151005X82352
  24. Nansel TR, 2004, ARCH PEDIAT ADOL MED, V158, P730, DOI 10.1001/archpedi.158.8.730
  25. National Collaborating, 2008, Quality assessment tool for quantitative studies method
  26. Nocentini A, 2010, AUST J GUID COUNS, V20, P129, DOI 10.1375/ajgc.20.2.129
  27. Ortega R, 2012, AGGRESSIVE BEHAV, V38, P342, DOI 10.1002/ab.21440
  28. Patchin WJ, 2006, YOUTH VIOLENCE JUV J, V4, P148
  29. Pérez J. Carola, 2013, Psicol. Esc. Educ., V17, P163, DOI 10.1590/S1413-85572013000100017
  30. RADLOFF L S, 1977, Applied Psychological Measurement, V1, P385, DOI 10.1177/014662167700100306
  31. Rosenberg M., 1965, Society and the adolescent self-image
  32. Schneider SK, 2012, AM J PUBLIC HEALTH, V102, P171, DOI 10.2105/AJPH.2011.300308
  33. Slonje R, 2008, SCAND J PSYCHOL, V49, P147, DOI 10.1111/j.1467-9450.2007.00611.x
  34. Smith PK, 2008, J CHILD PSYCHOL PSYC, V49, P376, DOI 10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x
  35. Sourander A, 2010, ARCH GEN PSYCHIAT, V67, P720, DOI 10.1001/archgenpsychiatry.2010.79
  36. Spirito A, 2003, J CHILD ADOLES SUBST, V12, P35, DOI 10.1300/J029v12n04_03
  37. Suzuki Keita, 2012, Int J Adolesc Med Health, V24, P27, DOI 10.1515/ijamh.2012.005
  38. Tokunaga RS, 2010, COMPUT HUM BEHAV, V26, P277, DOI 10.1016/j.chb.2009.11.014
  39. Valkenburg PM, 2011, J ADOLESCENT HEALTH, V48, P121, DOI 10.1016/j.jadohealth.2010.08.020
  40. Wang J, 2011, J ADOLESCENT HEALTH, V48, P415, DOI 10.1016/j.jadohealth.2010.07.012
  41. Ybarra ML, 2006, PEDIATRICS, V118, P1169, DOI 10.1542/PEDS.2006-0815
  42. Ybarra ML, 2004, CYBERPSYCHOL BEHAV, V7, P247, DOI 10.1089/109493104323024500
  43. Youth risk behavior survey
  44. 2008, Health and risk behaviors of Massachusetts youth, 2007: the report