Educational status influences cognitive-motor learning in older adults: going to university provides greater protection against aging than going to high school

Carregando...
Imagem de Miniatura
Citações na Scopus
1
Tipo de produção
article
Data de publicação
2017
Título da Revista
ISSN da Revista
Título do Volume
Editora
ASSOC ARQUIVOS NEURO- PSIQUIATRIA
Citação
ARQUIVOS DE NEURO-PSIQUIATRIA, v.75, n.12, p.843-849, 2017
Projetos de Pesquisa
Unidades Organizacionais
Fascículo
Resumo
Objective: To investigate if middle-aged and older adults with a higher education would differ from those with an average education in cognitive-motor tasks involving lower limb function. Methods: A walking version of the Trail Making Test (Walking Executive Function Task, [ WEFT]) was used. Eighty volunteers (40: 50-65 years; 40: 66-80 years) were subdivided into average (6-11years of education) and higher education (12-17 years). They received two training sessions (session 1: eight repetitions, session 2: four repetitions), with a one week-interval between them. The Timed Up and Go (TUG) test was performed before and after the training. Results: Volunteers with an average education showed longer times on the WEFT than those with a higher education. Older adults showed lower retention than middle-aged adults (p < 0.001). The TUG was faster after the WEFT training (p < 0.001). Conclusion: The impact of education was observed when locomotion was associated with cognitive tasks. Average education resulted in poorer performance and learning than higher education, mainly in older adults. Gait speed increased after training.
Objetivo: Investigar se adultos e idosos com escolaridade alta teriam aprendizagem diferente de adultos e idosos com escolaridade média em uma tarefa cognitivo-motora envolvendo função de membros inferiores. Método: A tarefa foi baseada no Trail Making Test (Tarefa de Deambulação Funcional, TDF). Oitenta voluntários (40:50–65 anos; 40:66–80 anos) foram subdivididos em escolaridade média (6–11 anos) e alta (12–17 anos) e realizaram duas sessões de treinamento (1: oito repetições, 2: quatro repetições), com intervalo de uma semana. O Timed Up and Go (TUG) foi realizado antes e após o treinamento. Resultados: Voluntários com escolaridade média levaram mais tempo para concluir a TDF do que voluntários com escolaridade alta (p < 0.001). Idosos apresentaram menor retenção do que adultos (p < 0.001). TUG foi mais rápido após o treinamento. Conclusão: O impacto da escolaridade foi observado quando a locomoção foi associada com tarefas cognitivas. Voluntários com escolaridade média apresentaram menor aprendizagem do que com escolaridade alta, principalmente idosos. A velocidade da marcha aumentou com o treinamento.
Palavras-chave
cognition, aging, evaluation, executive function, locomotion, visual perception, cognição, envelhecimento, avaliação, função executiva, locomoção, percepção visual
Referências
  1. Alwin Duane F, 2005, J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci, V60, pS7, DOI 10.1093/geronb/60.Special_Issue_2.S7
  2. Ble A, 2005, J AM GERIATR SOC, V53, P410, DOI 10.1111/j.1532-5415.2005.53157.x
  3. Bowie CR, 2006, NAT PROTOC, V1, P2277, DOI 10.1038/nprot.2006.390
  4. Brand M, 2013, J CLIN EXP NEUROPSYC, V35, P9, DOI 10.1080/13803395.2012.740000
  5. Brucki SMD, 2004, BRAZ J MED BIOL RES, V37, P1771, DOI 10.1590/S0100-879X2004001200002
  6. Dansilio S, 2005, ARCH CLIN NEUROPSYCH, V20, P1105, DOI 10.1016/j.acn.2005.06.011
  7. Gitlin LN, 2008, J GERONTOL A-BIOL, V63, P745, DOI 10.1093/gerona/63.7.745
  8. Hausdorff JM, 2005, EXP BRAIN RES, V164, P541, DOI 10.1007/s00221-005-2280-3
  9. Hirota Chika, 2008, Nihon Ronen Igakkai Zasshi, V45, P647
  10. Kenny RA, 2013, J AM GERIATR SOC, V61, pS279, DOI 10.1111/jgs.12195
  11. Klusmann V, 2010, J GERONTOL A-BIOL, V65, P680, DOI 10.1093/gerona/glq053
  12. Letenneur L, 1999, J NEUROL NEUROSUR PS, V66, P177, DOI 10.1136/jnnp.66.2.177
  13. Liu-Ambrose TY, 2008, PHYS THER, V88, P1482, DOI 10.2522/ptj.20080117
  14. Machado MA, 2011, BRAZ J MOT BEHAV, V6, P32
  15. Nitrini R, 2005, COGN BEHAV NEUROL, V18, P211, DOI 10.1097/01.wnn.0000195292.48422.d5
  16. Rand D, 2010, NEUROREHAB NEURAL RE, V24, P722, DOI 10.1177/1545968310368684
  17. Reis A, 2006, BRAIN COGNITION, V60, P49, DOI 10.1016/j.bandc.2005.09.012
  18. Salthouse TA, 2006, PERSPECT PSYCHOL SCI, V1, P68, DOI 10.1111/j.1745-6916.2006.00005.x
  19. Schmand B, 1997, PSYCHOL MED, V27, P1337, DOI 10.1017/S0033291797005461
  20. SNOWDON DA, 1989, AM J EPIDEMIOL, V130, P999, DOI 10.1093/oxfordjournals.aje.a115433
  21. Souza CD, 2013, COGN BEHAV NEUROL, V26, P6, DOI 10.1097/WNN.0b013e31828c5956
  22. Stern Y, 2012, LANCET NEUROL, V11, P1006, DOI 10.1016/S1474-4422(12)70191-6
  23. Stubbs B, 2015, PHYS THER, V95, P1095, DOI 10.2522/ptj.20140461
  24. Teixeira Patrícia Pereira dos Santos, 2008, Fisioter. Pesqui., V15, P142, DOI 10.1590/S1809-29502008000200006
  25. Tun PA, 2008, DEV PSYCHOL, V44, P1421, DOI 10.1037/a0012845
  26. van Iersel MB, 2008, J GERONTOL A-BIOL, V63, P1344
  27. Voelcker-Rehage C, 2010, EUR J NEUROSCI, V31, P167, DOI 10.1111/j.1460-9568.2009.07014.x
  28. Voos MC, 2011, J GERIATR PHYS THER, V34, P11, DOI 10.1097/JPT.0b013e3181ff2452
  29. Voos M C, 2010, THESIS
  30. Zalonis I, 2008, CLIN NEUROPSYCHOL, V22, P842, DOI 10.1080/13854040701629301