Orientação teórica e os cenários de prática na formação de terapeutas ocupacionais na atenção primária à saúde: perspectivas de docentes

dc.contributorSistema FMUSP-HC: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Hospital das Clínicas da FMUSP
dc.contributor.authorSILVA, Rodrigo Alves dos Santos
dc.contributor.authorOLIVER, Fatima Correa
dc.date.accessioned2018-11-21T17:01:16Z
dc.date.available2018-11-21T17:01:16Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractObjective: This article aimed to describe and analyze the theoretical guidance and practical scenarios in the training of occupational therapists in Primary Health Care (PHC). Method: This is a qualitative research, which presents the perspectives of 17 teachers from nine occupational therapy courses in the state of Sao Paulo. Results: We categorized subjects associated to the study objective and present two categories: theoretical orientation - which includes the study of the referential Alma Ata (1978); Health Reform; critical understanding of the Unified Health System, the PHC and the profession specificity in this field involving understanding of the devices used by the teams occupational therapist and their working tools, social vulnerability understanding, everyday life and institutional context involving services and their management. The Practice Scenarios has been identified a plurality of services and drawings management where theoretical activities practices are developed, pointed out the difficulty of conducting training for this professional field. Moreover, the absence of workers on PHC hinders health care and also impairs the students training from different professional areas. Conclusion: The professional category must value since training, the learning of new care technologies compatible with their knowledge and occupational therapeutic resources towards the population's access to different practices for comprehensive health care, including the care of occupational therapy in PHC.
dc.description.abstractObjetivo: O objetivo deste artigo é descrever e analisar a orientação teórica e os cenários de prática na formação de terapeutas ocupacionais na Atenção Primária à Saúde (APS). Método: Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que apresenta as perspectivas de 17 docentes de nove cursos de terapia ocupacional do Estado de São Paulo. Resultados: Foi realizada categorização de temas associados ao objetivo do estudo e, para este artigo, apresentamos duas categorias: Orientação teórica – que compreende o estudo do referencial de Alma Ata (1978); da Reforma Sanitária; da compreensão crítica do Sistema Único de Saúde, da APS e da especificidade da profissão nesse campo, que envolve o entendimento dos dispositivos que contemplam o terapeuta ocupacional nas equipes e de suas ferramentas de trabalho, e a compreensão sobre vulnerabilidade social, vida cotidiana e contexto institucional, que envolve os serviços e sua gestão. Já em relação aos Cenários de Prática foi identificada uma pluralidade de serviços e desenhos de gestão, nos quais se desenvolvem as atividades teórico-práticas, o que apontou uma dificuldade para realizar a formação para esse campo profissional. Além disso, a ausência de trabalhadores na APS dificulta o cuidado em saúde e também prejudica a formação de estudantes de diferentes áreas profissionais. Conclusão: Cabe também à categoria profissional valorizar, desde a formação graduada, o aprendizado de tecnologias de cuidado compatíveis com os seus saberes e recursos terapêutico-ocupacionais em direção ao acesso da população a diferentes práticas para o cuidado integral à saúde, incluindo-se o cuidado da terapia ocupacional na APS
dc.description.indexWoS
dc.description.sponsorshipCAPES
dc.identifier.citationCADERNOS BRASILEIROS DE TERAPIA OCUPACIONAL-BRAZILIAN JOURNAL OF OCCUPATIONAL THERAPY, v.24, n.3, p.469-483, 2016
dc.identifier.doi10.4322/0104-4931.ctoAO0808
dc.identifier.issn2526-8910
dc.identifier.urihttps://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/29447
dc.language.isoeng
dc.language.isopor
dc.publisherCUBA EDITORA
dc.relation.ispartofCadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional-Brazilian Journal of Occupational Therapy
dc.rightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright CUBA EDITORA
dc.subjectOccupational Therapy
dc.subjectTraining of Health Professionals
dc.subjectWork in Health
dc.subjectPrimary Health Care
dc.subject.wosPublic, Environmental & Occupational Health
dc.titleOrientação teórica e os cenários de prática na formação de terapeutas ocupacionais na atenção primária à saúde: perspectivas de docentes
dc.title.alternativeTheoretical orientation and practice scenarios on occupational therapists training in primary health care: professors perspectives
dc.typearticle
dc.type.categoryoriginal article
dc.type.versionpublishedVersion
dspace.entity.typePublication
hcfmusp.author.externalSILVA, Rodrigo Alves dos Santos:Univ Fed Sao Carlos UFSCar, Sao Carlos, SP, Brazil
hcfmusp.contributor.author-fmusphcFATIMA CORREA OLIVER
hcfmusp.description.beginpage469
hcfmusp.description.endpage483
hcfmusp.description.issue3
hcfmusp.description.volume24
hcfmusp.origemWOS
hcfmusp.origem.wosWOS:000441729400005
hcfmusp.publisher.citySAO CARLOS
hcfmusp.publisher.countryBRAZIL
hcfmusp.relation.referenceLins SRA, 2015, CAD BRAS TER OCUP, V23, P689, DOI 10.4322/0104-4931.ctoAO0613
hcfmusp.relation.reference[Anonymous], 2002, DIARIO OFICIAL REPUB
hcfmusp.relation.reference[Anonymous], 2015, CID
hcfmusp.relation.referenceBaissi G, 2013, CAD BRAS TER OCUP, V21, P413, DOI 10.4322/cto.2013.043
hcfmusp.relation.referenceBALLARIN M. L. G. S, 2015, GRUPOS TERAPIA OCUPA, P27
hcfmusp.relation.referenceBardin L., 2011, ANALISE CONTEUDO
hcfmusp.relation.referenceBARROS D. D., 2007, TERAPIA OCUPACIONAL, P354
hcfmusp.relation.referenceBassi BGC, 2012, THESIS
hcfmusp.relation.referenceBRAVO V. A. A., 2014, SAUDE ENSINO COMUNID, P25
hcfmusp.relation.referenceCALDEIRA V. A., 2009, THESIS
hcfmusp.relation.referenceCAMPOS F. E., 2000, REV BRASILEIRA EDUCA, V24, P53
hcfmusp.relation.referenceCAMPOS G. W. S. C., 2008, MANUAL PRATICAS ATEN, P132
hcfmusp.relation.referenceCASTEL R, 2008, METAMORFOSES QUESTAO
hcfmusp.relation.referenceCaracio FCC, 2014, CIENC SAUDE COLETIVA, V19, P2133, DOI 10.1590/1413-81232014197.08762013
hcfmusp.relation.referenceCECCIM R. B, 2014, SAUDE ENSINO COMUNID, P13
hcfmusp.relation.referenceCeccim Ricardo Burg, 2004, Cad. Saúde Pública, V20, P1400, DOI 10.1590/S0102-311X2004000500036
hcfmusp.relation.referenceBassi BGD, 2012, CAD BRAS TER OCUP, V20, P443, DOI 10.4322/cto.2012.044
hcfmusp.relation.referenceDonnelly CA, 2014, CAN J OCCUP THER, V81, P51, DOI 10.1177/0008417414520683
hcfmusp.relation.referenceSilva RAD, 2014, CAD BRAS TER OCUP, V22, P243, DOI 10.4322/cto.2014.046
hcfmusp.relation.referenceFreire P, 1983, EXTENSAO COMUNICACAO
hcfmusp.relation.referenceJunior NC, 2006, REV SAUDE PUBL, V40, P914, DOI [10.1590/s0034-89102006000600023, 10.1590/S0034-89102006000600023]
hcfmusp.relation.referenceLINS S. R. A., 2015, REV TERAPIA OCUPACIO, V26, P317
hcfmusp.relation.referenceLOPES R. E., 2008, REV TERAPIA OCUPACIO, V19, P159, DOI 10.11606/ISSN.2238-6149.V19I3P159-166
hcfmusp.relation.referenceLOPES R. E., 2013, REV TERAPIA OCUPACIO, V24, P103
hcfmusp.relation.referenceMinisterio da Saude, 2015, DIARIO OFICIAL REPUB
hcfmusp.relation.referenceMinisterio da Saude, 2013, DIARIO OFICIAL REPUB
hcfmusp.relation.referenceMinisterio da Saude, 2011, DIARIO OFICIAL REPUB
hcfmusp.relation.referenceMinisterio da Saude, 2012, DIARIO OFICIAL REPUB
hcfmusp.relation.referenceMinisterio da Saude, 2008, DIARIO OFICIAL REPUB
hcfmusp.relation.referenceMuir S, 2012, AM J OCCUP THER, V66, P506, DOI 10.5014/ajot.2012.665001
hcfmusp.relation.referenceOliveira GN, 2008, MANUAL PRATICAS ATEN, P247
hcfmusp.relation.referenceOLIVER F. C., 2013, C PAUL SAUD PUBL SAO, V13, P398
hcfmusp.relation.referenceOliver FC, 2012, CAD BRAS TER OCUP, V20, P327, DOI 10.4322/cto.2012.033
hcfmusp.relation.referencePaim Jairnilson Silva, 2007, Ciênc. saúde coletiva, V12, P1819, DOI 10.1590/S1413-81232007000700005
hcfmusp.relation.referencePalm RCM, 2012, CATALOGO LATINOAMERI
hcfmusp.relation.referencePAN L. C, 2014, THESIS
hcfmusp.relation.referencePIMENTEL A. M., 2011, SEM TER OC APS SAO P, p[1, 1]
hcfmusp.relation.referenceROCHA E. F., 2011, REV TERAPIA OCUPACIO, V22, P36
hcfmusp.relation.referenceRocha EF, 2012, CAD BRAS TER OCUP, V20, P351, DOI 10.4322/cto.2012.035
hcfmusp.relation.referenceSalles MM, 2013, CAD BRAS TER OCUP, V21, P265, DOI 10.4322/cto.2013.028
hcfmusp.relation.referenceSAMPIERI R. H., 2013, METODOLOGIA PESQUISA
hcfmusp.relation.referenceSoares LBT, 1991, TERAPIA OCUPACIONAL
hcfmusp.relation.referenceSOUZA F. R, 2012, REV BAIANA TERAPIA O, V1, P42
hcfmusp.relation.referenceStarfield DB, 2002, ATENCAO PRIMARIA EQU
hcfmusp.relation.referenceWood R, 2013, AUST OCCUP THER J, V60, P161, DOI 10.1111/1440-1630.12031
relation.isAuthorOfPublication1e178bf6-3c65-4826-8268-0afdc84cfe24
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery1e178bf6-3c65-4826-8268-0afdc84cfe24
Arquivos
Pacote Original
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Carregando...
Imagem de Miniatura
Nome:
art_SILVA_Theoretical_orientation_and_practice_scenarios_on_occupational_therapists_2016_eng.PDF
Tamanho:
1013.51 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descrição:
publishedVersion (English)
Carregando...
Imagem de Miniatura
Nome:
art_SILVA_Theoretical_orientation_and_practice_scenarios_on_occupational_therapists_2016_por.PDF
Tamanho:
1020.19 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descrição:
publishedVersion (Portuguese)