Vocabulário expressivo em crianças usuárias de implante coclear

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dc.contributor Sistema FMUSP-HC: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Hospital das Clínicas da FMUSP
dc.contributor.author COLALTO, Claudia Aparecida FMUSP-HC
GOFFI-GOMEZ, Maria Valéria Schmidt FMUSP-HC
MAGALHÃES, Ana Tereza de Matos FMUSP-HC
SAMUEL, Paola Angélica FMUSP-HC
HOSHINO, Ana Cristina Hiromi FMUSP-HC
PORTO, Bruna Lins FMUSP-HC
TSUJI, Robinson Koji FMUSP-HC
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation REVISTA CEFAC, v.19, n.3, p.308-319, 2017
dc.identifier.issn 1982-0216
dc.identifier.uri http://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/22269
dc.description.abstract ABSTRACT Objective: to verify whether children with cochlear implants (CI) acquire vocabulary at the same pace as normally hearing children, and which factors influence their acquisition. Methods: the vocabulary test of the ABFW was performed on 20 children who had been using the cochlear implant for at least three years. Historical information, such as age at time of implant, hearing age (i.e., at time of implant use), and family participation in the rehabilitation process, was gathered from patients’ files. Correlation statistical analysis was then performed. Results: it was observed that children with CI may acquire vocabulary similar to that of hearing children, depending on many aspects. The age at time of implantation and hearing age did not significantly correlate to the vocabulary results. The factor that demonstrated statistical significance was family participation, which showed a positive correlation: the more the family was involved in the rehabilitation process, the better the children’s results on the vocabulary test. Conclusion: it was, thus, possible to conclude that children with CI develop their vocabulary in a similar manner as hearing children, depending on factors that transcend the child’s age at time of implantation and hearing age. Family participation, in the rehabilitation process, was shown to be of critical importance in the child’s vocabulary development.
dc.description.abstract RESUMO Objetivo: verificar a aquisição de vocabulário em crianças surdas, usuárias de implante coclear, bem como os fatores que influenciam esse desenvolvimento. Métodos: foi aplicada a parte de vocabulário do teste de linguagem infantil ABFW em 20 crianças usuárias de implante coclear por no mínimo três anos. Além disso, foi avaliada a participação familiar no desenvolvimento dessas crianças. Resultados: foi observado que as crianças implantadas apresentam possibilidade de alcançar o desenvolvimento normal de vocabulário, quando comparadas às crianças ouvintes, a depender de diversos fatores. O fator que apresentou influência estatisticamente significante no vocabulário foi a participação familiar, sendo que quanto maior o envolvimento da família no processo terapêutico, melhores os resultados no teste de vocabulário. Conclusão: as crianças implantadas podem apresentar desempenho similar às crianças ouvintes no teste de vocabulário, a depender das variáveis que transcendem a idade à implantação ou mesmo o tempo de uso do implante coclear. A estimulação/ participação familiar no desenvolvimento das crianças se mostrou de extrema importância no desenvolvimento da linguagem oral.
dc.language.iso por
dc.publisher ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial
dc.relation.ispartof Revista CEFAC
dc.rights openAccess
dc.subject Hearing Loss; Cochlear Implants; Vocabulary; Perda Auditiva; Implantes Cocleares; Vocabulário
dc.title Vocabulário expressivo em crianças usuárias de implante coclear
dc.title.alternative Expressive vocabulary in children with cochlear implants
dc.type article
dc.rights.holder Copyright ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial
dc.description.group LIM/32
dc.identifier.doi 10.1590/1982-021620171937216
dc.type.category original article
dc.type.version publishedVersion
hcfmusp.author COLALTO, Claudia Aparecida:HC:ICHC
hcfmusp.author GOFFI-GOMEZ, Maria Valéria Schmidt:HC:ICHC
hcfmusp.author MAGALHÃES, Ana Tereza de Matos:HC:ICHC
hcfmusp.author SAMUEL, Paola Angélica:HC:ICHC
hcfmusp.author HOSHINO, Ana Cristina Hiromi:HC:ICHC
hcfmusp.author PORTO, Bruna Lins:HC:ICHC
hcfmusp.author TSUJI, Robinson Koji:HC:ICHC
hcfmusp.origem.id SCIELO:S1516-18462017000300308
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