Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/22269
Title: Vocabulário expressivo em crianças usuárias de implante coclear
Authors: COLALTO, Claudia AparecidaGOFFI-GOMEZ, Maria Valéria SchmidtMAGALHÃES, Ana Tereza de MatosSAMUEL, Paola AngélicaHOSHINO, Ana Cristina HiromiPORTO, Bruna LinsTSUJI, Robinson Koji
Citation: REVISTA CEFAC, v.19, n.3, p.308-319, 2017
Abstract: ABSTRACT Objective: to verify whether children with cochlear implants (CI) acquire vocabulary at the same pace as normally hearing children, and which factors influence their acquisition. Methods: the vocabulary test of the ABFW was performed on 20 children who had been using the cochlear implant for at least three years. Historical information, such as age at time of implant, hearing age (i.e., at time of implant use), and family participation in the rehabilitation process, was gathered from patients’ files. Correlation statistical analysis was then performed. Results: it was observed that children with CI may acquire vocabulary similar to that of hearing children, depending on many aspects. The age at time of implantation and hearing age did not significantly correlate to the vocabulary results. The factor that demonstrated statistical significance was family participation, which showed a positive correlation: the more the family was involved in the rehabilitation process, the better the children’s results on the vocabulary test. Conclusion: it was, thus, possible to conclude that children with CI develop their vocabulary in a similar manner as hearing children, depending on factors that transcend the child’s age at time of implantation and hearing age. Family participation, in the rehabilitation process, was shown to be of critical importance in the child’s vocabulary development.

RESUMO Objetivo: verificar a aquisição de vocabulário em crianças surdas, usuárias de implante coclear, bem como os fatores que influenciam esse desenvolvimento. Métodos: foi aplicada a parte de vocabulário do teste de linguagem infantil ABFW em 20 crianças usuárias de implante coclear por no mínimo três anos. Além disso, foi avaliada a participação familiar no desenvolvimento dessas crianças. Resultados: foi observado que as crianças implantadas apresentam possibilidade de alcançar o desenvolvimento normal de vocabulário, quando comparadas às crianças ouvintes, a depender de diversos fatores. O fator que apresentou influência estatisticamente significante no vocabulário foi a participação familiar, sendo que quanto maior o envolvimento da família no processo terapêutico, melhores os resultados no teste de vocabulário. Conclusão: as crianças implantadas podem apresentar desempenho similar às crianças ouvintes no teste de vocabulário, a depender das variáveis que transcendem a idade à implantação ou mesmo o tempo de uso do implante coclear. A estimulação/ participação familiar no desenvolvimento das crianças se mostrou de extrema importância no desenvolvimento da linguagem oral.
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/ICHC
Instituto Central - HC/ICHC

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/32
LIM/32 - Laboratório de Otorrinolaringologia


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_COLALTO_Vocabulario_expressivo_em_criancas_usuarias_de_implante_coclear_2017.PDFpublishedVersion (English)979.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
art_COLALTO_Vocabulario_expressivo_em_criancas_usuarias_de_implante_coclear_2017_por.PDFpublishedVersion (Portuguese)1.29 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.