Applicability of the Test of Variables of Attention – T.O.V.A in Brazilian adults

Carregando...
Imagem de Miniatura
Citações na Scopus
7
Tipo de produção
article
Data de publicação
2018
Título da Revista
ISSN da Revista
Título do Volume
Editora
Associação de Neurologia Cognitiva e do Comportamento
Citação
DEMENTIA & NEUROPSYCHOLOGIA, v.12, n.4, p.394-401, 2018
Projetos de Pesquisa
Unidades Organizacionais
Fascículo
Resumo
ABSTRACT The functioning of attention is complex, a primordial function in several cognitive processes and of great interest to neuropsychology. The Test of Variables of Attention (T.O.V.A) is a continuous computerized performance test that evaluates some attention components such as response time to a stimulus and errors due to inattention and impulsivity. Objective: 1) To evaluate the applicability of T.O.V.A in Brazilian adults; 2) To analyze the differences in performance between genders, age ranges, and levels of education; 3) To examine the association between T.O.V.A variables and other attention and cognitive screening tests. Methods: The T.O.V.A was applied to 63 healthy adults (24 to 78 years of age) who also underwent the Mini-Mental State Examination (MMSE), Montreal Cognitive Assessment (MoCA), Digit Span and Digit Symbol (Wechsler Intelligence Scale for Adults – WAIS-III) and the Trail Making Test. Results: the T.O.V.A was little influenced by age or education, but was influenced by gender. The correlations between some T.O.V.A variables and the Digit Symbol and Trail Making test were weak (r-values between 0.2 and 0.4), but significant (p<0.05). There was no correlation with the Digit Span test. Conclusion: The T.O.V.A showed good applicability and proved adequate for evaluating attentional processes in adults.
RESUMO O funcionamento da atenção é complexo, função primordial em diversos processos cognitivos e de grande interesse para a neuropsicologia. O Teste de Variáveis de Atenção (T.O.V.A) é um teste computadorizado de desempenho contínuo que avalia alguns componentes de atenção, como tempo de resposta a um estímulo e erros por desatenção e impulsividade. Objetivo: 1) Avaliar a aplicabilidade do T.O.V.A em adultos brasileiros; 2) Analisar as diferenças de desempenho entre os gêneros, faixas etárias e níveis de escolaridade; 3) Examinar a associação entre as variáveis T.O.V.A e outros testes de atenção e triagem cognitiva. Métodos: O TOVA foi aplicado a 63 adultos saudáveis (24 a 78 anos) submetidos ao Mini-Exame do Estado Mental (MEEM), Montreal Cognitive Assessment (MoCA), Digit Span e Digit Symbol (Wechsler Intelligence Scale for Adults – WAIS-III) e o Trail Making Test. Resultados: T.O.V.A teve pouca influência da idade e escolaridade, mas foi influenciado pelo gênero. As correlações entre algumas variáveis T.O.V.A e o símbolo Digit e o teste Trail Making foram fracas (valores de r entre 0,2 e 0,4), mas significativas (p <0,05). Não houve correlação com o teste Digit Span. Conclusão: T.O.V.A apresentou boa aplicabilidade e foi adequado para avaliar os processos de atenção em adultos.
Palavras-chave
attention, computerized evaluation, adults, elderly, atenção, avaliação informatizada, adultos, idosos
Referências
  1. Antelmi Ivana, 2008, Arq. Bras. Cardiol., V90, P413, DOI 10.1590/S0066-782X2008000600005
  2. Brucki S.M.D., 2004, Braz J Med Biol Res, V37, P1771, DOI 10.1590/S0100-879X2004001200002
  3. Bunce D, 2002, ERGONOMICS, V45, P949, DOI 10.1080/00140130210166483
  4. Conners C K, 2004, Conners' continuous performance test II (CPT II V.5) Psychological Assessment Resources
  5. Cowley B, 2016, FRONT HUM NEUROSCI, V10, DOI 10.3389/fnhum.2016.00205
  6. Forbes GB, 1998, J CLIN PSYCHOL, V54, P461, DOI 10.1002/(SICI)1097-4679(199806)54:4<461::AID-JCLP8>3.0.CO;2-Q
  7. GREENBERG LM, 1993, J CHILD PSYCHOL PSYC, V34, P1019, DOI 10.1111/j.1469-7610.1993.tb01105.x
  8. Hachinski V, 2006, STROKE, V37, P2220, DOI 10.1161/01.STR.0000237236.88823.47
  9. Leark RA, 2016, T.O.V.A. professional manual: Test of Variables of Attention Continuous Performance Test
  10. MALLOYDINIZ LFM, 2000, REV BRASILEIRA NEURO, V36, P79
  11. Mesquita Cíntia, 2010, Arch. Clin. Psychiatry (São Paulo), V37, P212, DOI 10.1590/S0101-60832010000500005
  12. Miller EK, 2001, ANNU REV NEUROSCI, V24, P167, DOI 10.1146/annurev.neuro.24.1.167
  13. Muela HC, 2017, J Am Heart Assoc
  14. MUSSGAY L, 1990, SCHIZOPHR RES, V3, P303, DOI 10.1016/0920-9964(90)90014-X
  15. Nitrini Ricardo, 2007, Dement. neuropsychol., V1, P32, DOI 10.1590/S1980-57642008DN10100006
  16. Parasnis I, 2003, J SPEECH LANG HEAR R, V46, P1166, DOI 10.1044/1092-4388(2003/091)
  17. Radanovic M., 2004, Braz J Med Biol Res, V37, P1731, DOI 10.1590/S0100-879X2004001100019
  18. Rey A, 1998, Revisão técnica
  19. Ricker, 1994, Assessment, V1, P47, DOI 10.1177/1073191194001001007
  20. Shulman K. I., 1986, INT J GERIATR PSYCH, V1, P135, DOI 10.1002/GPS.930010209
  21. Staub B, 2013, AGEING RES REV, V12, P459, DOI 10.1016/j.arr.2012.12.001
  22. Strauss E, 2006, A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary
  23. Wechsler D, 2004, Manual para Administração e Avaliação