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Title: Results of hearing aids use dispensed by a publicly-funded health service
Authors: IWAHASHI, Juliana HarumiJARDIM, Isabela de SouzaBENTO, Ricardo Ferreira
Citation: BRAZILIAN JOURNAL OF OTORHINOLARYNGOLOGY, v.79, n.6, p.681-687, 2013
Abstract: Hearing aid use and satisfaction can be used to analyze the effectiveness of hearing rehabilitation, an issue few explored in Brazilian users. Objective: Evaluate hearing aid use dispensed in a publicly-funded health service after one year, the interventions needed and users' satisfaction. Method: Prospective observational cross-sectional study. Hearing aid users were invited by telephone to participate in an evaluation of hearing aid use. Results: 200 hearing aid users attended the evaluation (47% of sample loss); 76.5% of the subjects were using hearing aids bilaterally, 10.5% unilaterally and 13.0% none of them; 99.5% of users needed some kind of intervention. Users who kept wearing their hearing aids were considered ""satisfied"". Conclusion: Active search by telephone showed that hearing aid users who attend this publicly-funded health service have difficulties to attend follow-up appointments. Most of the users that came for evaluation kept using their hearing aids; non-use rate was 13%. Practically all hearing aid users needed some kind of intervention. Despite the high level of satisfaction, those findings did not include users who did not participate in evaluation, which could represent subjects less adhered to the treatment. Results highlighted the need of periodical follow-ups to ensure the effectiveness of auditory rehabilitation.

O uso da prótese auditiva e a satisfação podem ser utilizados para determinar a efetividade da reabilitação auditiva, pouco investigada na população brasileira. Objetivo: Avaliar o uso da prótese auditiva em adultos atendidos num serviço público de saúde, as intervenções necessárias e a satisfação após um ano de adaptação. Método: Estudo prospectivo observacional transversal. Usuários de prótese auditiva foram convocados para avaliação formal do uso. Resultados: Duzentos usuários de prótese auditiva compareceram à avaliação formal (perda de 47% da amostra inicial); 76,5% dos usuários avaliados mantiveram o uso bilateral, 10,5% unilateral e 13% nenhuma; 99,5% necessitaram de algum tipo de intervenção. Os usuários que mantiveram o uso foram considerados “satisfeitos”. Conclusão: Os usuários de prótese auditiva atendidos no serviço público de saúde em questão apresentam dificuldade para comparecer às consultas de seguimento. A maioria dos indivíduos avaliados manteve o uso da prótese auditiva; entretanto, praticamente todos necessitaram de algum tipo de intervenção. Apesar do alto grau de satisfação, estes achados não contemplaram os indivíduos que não compareceram à avaliação formal, que poderiam representar os menos aderidos ao tratamento. Os dados evidenciaram a necessidade de seguimento periódico para garantir a efetividade do uso da prótese auditiva em longo prazo
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