Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/5707
Title: Applicability of the ""An Object and Action Naming Battery"" in Brazilian Portuguese
Authors: SPEZZANO, Luisa CarmenMANSUR, Leticia LessaRADANOVIC, Marcia
Citation: CODAS, v.25, n.5, p.437-443, 2013
Abstract: PURPOSE: To verify the performance of a sample of Brazilian subjects in the ""An Object and Action Naming Battery"" (OANB), according to schooling; and to describe the main error types in nouns and verbs naming. METHODS: The OANB was applied in 100 healthy subjects, divided in two groups (GI: four to eight years of schooling; and GII: above nine years). RESULTS: There were correct answers for 97.6% for nouns and 98.0% for verbs. There were statistically significant differences between the groups in the number of correct answers for nouns and verbs (p<0.0001) and in the proportion of semantic errors for verbs (p=0.0160), with less educated subjects performing poorer than higher educated ones. CONCLUSION: The OANB may be used in adult Brazilian Portuguese native speakers. The group with higher education had higher scores; both groups had a higher proportion of ""semantic errors"" for verbs and nouns.

OBJETIVO: Verificar o desempenho de sujeitos brasileiros na Bateria de Nomeação de Objetos e Verbos (BNOV), de acordo com a escolaridade; e descrever os principais tipos de erro na nomeação de verbos e substantivos. MÉTODOS: A BNOV foi aplicada em 100 sujeitos normais, divididos em dois grupos (GI: quatro a oito anos de escolaridade; e GII: acima de nove anos). RESULTADOS: Houve índice total de acertos de 97,6% para os substantivos e 98,0% para verbos. Foram verificadas diferenças estatisticamente significantes entre os grupos no número de acertos para substantivos e verbos (p<0,0001) e na proporção de ocorrência de erros semânticos para verbos (p=0,0160), registrando-se pior desempenho entre os sujeitos menos escolarizados. CONCLUSÃO: A BNOV é adequada para uso em adultos falantes do Português Brasileiro. O grupo com maior escolaridade apresentou maior número de ""acertos""; ambos os grupos tiveram maior proporção de ""erros semânticos"" para verbos e substantivos.
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/MFT
Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional - FM/MFT

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/27
LIM/27 - Laboratório de Neurociências

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/34
LIM/34 - Laboratório de Ciências da Reabilitação


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_SPEZZANO_Applicability_of_the_An_Object_and_Action_Naming_por_2013.PDFpublishedVersion (Portuguese)127.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
art_SPEZZANO_Applicability_of_the_An_Object_and_Action_Naming_eng_2013.PDFpublishedVersion (English)124.03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.