Socioeconomic inequalities and exposure to traffic-related air pollution in the city of Sao Paulo, Brazil

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Tipo de produção
article
Data de publicação
2014
Editora
Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz
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Autores
SOUZA, Miriam
PRADO, Rogerio
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CADERNOS DE SAUDE PUBLICA, v.30, n.1, p.119-125, 2014
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Fascículo
Resumo
Air pollution is a leading public health concern. In addition, poor populations have been reported as showing increased exposure to such pollution. The current study thus aimed to evaluate the socioeconomic status of the population exposed to vehicle-related air pollution in the city of São Paulo, Brazil. The study used data from the 2010 Census on head-of-household’s mean monthly income and the percentage of households connected to the sewage system. Exposure to air pollutants was estimated according to traffic density in the census tract plus a 200m surrounding buffer. The relationship between exposure and socioeconomic variables was analyzed by the Kruskal-Wallis test. Exposure increased with increasing socioeconomic status (p < 0.001). The population with the highest socioeconomic status lives in the most polluted areas of the city. However, place of residence alone is not capable of measuring exposure. The study suggests that future epidemiological studies include other indicators of vulnerability.
La contaminación del aire es una preocupación importante para la salud pública. Por otra parte, los pobres han sido identificados como los más expuestos a contaminación. Así, este estudio tuvo como objetivo evaluar la situación socioeconómica de la población expuesta a contaminantes del aire generado por el tráfico de vehículos en São Paulo, Brasil. La información de la renta media mensual del jefe de familia y el porcentaje de hogares conectados a la red de alcantarillado público se obtuvo de los sectores censales 2010. La exposición a los contaminantes se estimó por la densidad de tráfico de sectores censales y una banda adicional de 200m. La relación entre la exposición y las variables socioeconómicas se analizó mediante la prueba de Kruskal-Wallis. La exposición aumenta con la mejora de la situación socioeconómica (p < 0,001). La población de mayor estatus socioeconómico vive en zonas más contaminadas. No obstante, el lugar de residencia, solamente, no es capaz de indicar una mayor exposición. Se sugiere la inclusión de otros indicadores de vulnerabilidad en los futuros estudios.
A poluição atmosférica é uma das maiores preocupações para a saúde pública. Além disso, populações pobres têm sido relatadas como mais expostas a essa poluição. Desse modo, este estudo teve por objetivo avaliar a situação socioeconômica da população exposta aos poluentes atmosféricos gerados por fluxo veicular no Município de São Paulo, Brasil. Foram utilizadas informações da renda média mensal do chefe de domicílio e percentual de domicílios ligados à rede geral de esgoto, dos setores censitários do Censo Demográfico 2010. A exposição aos poluentes foi estimada pela densidade de tráfego do setor censitário e uma faixa adicional de 200m. A relação entre a exposição e variáveis socioeconômicas foi analisada pelo teste Kruskal- Wallis. A exposição aumentou conforme a melhora da situação socioeconômica (p < 0,001). A população de melhor nível socioeconômico reside em áreas mais poluídas. Entretanto, o local de residência, apenas, não é capaz de indicar maior exposição. Sugere-se a inclusão de outros indicadores de vulnerabilidade em futuros estudos epidemiológicos.
Palavras-chave
Environmental Risks, Air Pollution, Vehicle Emissions, Social Vulnerability, Environmental Health, Riesgos Ambientales, Contaminacion del Aire, Emisiones de Vehiculos, Vulnerabilidad Social, Salud Ambiental, Riscos Ambientais, Poluicao do Ar, Emissoes de Veiculos, Vulnerabilidade Social, Saude Ambiental