Incor Residency Program in Adult Cardiology in 2022: 40 Years Preparing Cardiologists for the Demands in Brazil

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Tipo de produção
article
Data de publicação
2022
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ARQUIVOS BRASILEIROS CARDIOLOGIA
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ARQUIVOS BRASILEIROS DE CARDIOLOGIA, v.119, n.5, suppl.1, p.43-51, 2022
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Fascículo
Resumo
Background: Considering demographic data related to the cardiologist's fields of work in Brazil, the administrative board of the InCor medical residency program decided for an update of its curriculum content, to adapt the educational process to the cardiologist's work reality. Objective: This article aimed to describe the recent updates applied to the InCor medical residency program. Methods: In the article, we described the recent updates on the InCor residency program, and compared the current curriculum track with the previous one. We also presented the rationale for these changes, based on the literature on the participation of cardiologists in the labor market. Results: There was a reduction in the working hours of residents in training in the intensive care unit, and an increase in the outpatient activities of primary and secondary prevention. Also, the didactic content was reformulated and became organized by the corresponding division. Conclusion: The update of the curriculum track of the InCor medical residency program was required in order to adapt it to the Brazilian labor market. The commission in charge of this update is aware that this is a dynamic process that may need changes over time.
Fundamento: Diante de dados demográficos referentes às áreas de atuação dos cardiologistas no Brasil, a coordenação do Programa de Residência Médica em Cardiologia do Instituto do Coração (PRM INCOR) entendeu a necessidade de uma atualização de seu conteúdo programático, a fim de adaptar o processo de formação à realidade profissional do cardiologista. Objetivo: O presente artigo tem como objetivo descrever à comunidade científica as atualizações recentemente implementadas no PRM INCOR. Métodos: No artigo, descrevemos as atualizações recentes do PRM INCOR, comparando a grade teórica pregressa e a atual. Expomos também o racional por trás de tais mudanças com dados de literatura relacionados à atuação do médico cardiologista no mercado de trabalho. Resultado: Houve uma redução da carga horária destinada a estágios de terapia intensiva, e um incremento nas atividades ambulatoriais relacionadas a medidas de prevenção primária e secundária. Além disso, o programa passou por uma reformulação de seu conteúdo didático, organizado agora por núcleos de competência. Conclusão: A atualização da grade curricular decorre da necessidade de adequar o PRM INCOR à realidade atual do mercado de trabalho brasileiro. O grupo envolvido na atualização está ciente que se trata de um processo dinâmico e que pode exigir modificações no decorrer do tempo.
Palavras-chave
Cardiology, Medical residency, Medical Education, Cardiologia, Residência Médica, Educação Médica
Referências
  1. Faganello LS, 2019, ARQ BRAS CARDIOL, V113, P62, DOI 10.5935/abc.20190089
  2. Godoy LC, 2019, ARQ BRAS CARDIOL, V113, P768, DOI 10.5935/abc.20190212
  3. Scheffer M., 2020, DEMOGRAFIA MED BRASI