Please use this identifier to cite or link to this item:
https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/22256
Title: | Motor learning characterization in people with autism spectrum disorder: A systematic review |
Authors: | MORAES, Íbis Ariana Peña de; MASSETTI, Thais; CROCETTA, Tânia Brusque; SILVA, Talita Dias da; MENEZES, Lilian Del Ciello de; MONTEIRO, Carlos Bandeira de Mello; MAGALHÃES, Fernando Henrique |
Citation: | DEMENTIA & NEUROPSYCHOLOGIA, v.11, n.3, p.276-286, 2017 |
Abstract: | ABSTRACT Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder primarily characterized by deficits in social interaction, communication and implicit skill learning. OBJECTIVE: To analyse the results of research on ""motor learning"" and the means used for measuring ""autistic disorder"". METHODS: A systematic literature search was done using Medline/PubMed, Web of Science, BVS (virtual health library), and PsycINFO. We included articles that contained the keywords ""autism"" and ""motor learning"". The variables considered were the methodological aspects; results presented, and the methodological quality of the studies. RESULTS: A total of 42 studies were identified; 33 articles were excluded because they did not meet the inclusion criteria. Data were extracted from nine eligible studies and summarized. CONCLUSION: We concluded that although individuals with ASD showed performance difficulties in different memory and motor learning tasks, acquisition of skills still takes place in this population; however, this skill acquisition is related to heterogeneous events, occurring without the awareness of the individual. RESUMO O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é uma desordem do desenvolvimento neurológico caracterizada principalmente por déficits na interação social, comunicação e aprendizagem de habilidades implícitas. OBJETIVO: Analisar os resultados da pesquisa sobre ""aprendizagem motora"" e suas formas de mensurar na ""desordem autista"". MÉTODOS: Uma pesquisa bibliográfica sistemática foi feita usando Medline/PubMed, Web of Science, BVS (biblioteca virtual de saúde) e PsycINFO. Incluímos artigos que mostraram as palavras-chave ""autismo"" e ""aprendizagem motora"". As variáveis consideradas foram os aspectos metodológicos; os resultados apresentados e a qualidade metodológica dos estudos. RESULTADOS: Um total de 42 artigos foram identificados; foram excluídos 33 artigos porque não atendiam aos critérios de inclusão. Os dados foram extraídos de nove estudos elegíveis e resumidos. CONCLUSÃO: Concluímos que, embora as pessoas com TEA tenham demonstrado dificuldades de desempenho em diferentes tarefas de aprendizagem motora de memória, a aquisição de habilidades ocorre nessa população; No entanto, essa aquisição de habilidades está relacionada a eventos heterogêneos, ocorrendo sem a consciência dos indivíduos. |
Appears in Collections: | Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/Outros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
art_MORAES_Motor_learning_characterization_in_people_with_autism_spectrum_2017.PDF | publishedVersion (English) | 293.49 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.