Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/22256
Title: Motor learning characterization in people with autism spectrum disorder: A systematic review
Authors: MORAES, Íbis Ariana Peña deMASSETTI, ThaisCROCETTA, Tânia BrusqueSILVA, Talita Dias daMENEZES, Lilian Del Ciello deMONTEIRO, Carlos Bandeira de MelloMAGALHÃES, Fernando Henrique
Citation: DEMENTIA & NEUROPSYCHOLOGIA, v.11, n.3, p.276-286, 2017
Abstract: ABSTRACT Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder primarily characterized by deficits in social interaction, communication and implicit skill learning. OBJECTIVE: To analyse the results of research on ""motor learning"" and the means used for measuring ""autistic disorder"". METHODS: A systematic literature search was done using Medline/PubMed, Web of Science, BVS (virtual health library), and PsycINFO. We included articles that contained the keywords ""autism"" and ""motor learning"". The variables considered were the methodological aspects; results presented, and the methodological quality of the studies. RESULTS: A total of 42 studies were identified; 33 articles were excluded because they did not meet the inclusion criteria. Data were extracted from nine eligible studies and summarized. CONCLUSION: We concluded that although individuals with ASD showed performance difficulties in different memory and motor learning tasks, acquisition of skills still takes place in this population; however, this skill acquisition is related to heterogeneous events, occurring without the awareness of the individual.

RESUMO O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é uma desordem do desenvolvimento neurológico caracterizada principalmente por déficits na interação social, comunicação e aprendizagem de habilidades implícitas. OBJETIVO: Analisar os resultados da pesquisa sobre ""aprendizagem motora"" e suas formas de mensurar na ""desordem autista"". MÉTODOS: Uma pesquisa bibliográfica sistemática foi feita usando Medline/PubMed, Web of Science, BVS (biblioteca virtual de saúde) e PsycINFO. Incluímos artigos que mostraram as palavras-chave ""autismo"" e ""aprendizagem motora"". As variáveis consideradas foram os aspectos metodológicos; os resultados apresentados e a qualidade metodológica dos estudos. RESULTADOS: Um total de 42 artigos foram identificados; foram excluídos 33 artigos porque não atendiam aos critérios de inclusão. Os dados foram extraídos de nove estudos elegíveis e resumidos. CONCLUSÃO: Concluímos que, embora as pessoas com TEA tenham demonstrado dificuldades de desempenho em diferentes tarefas de aprendizagem motora de memória, a aquisição de habilidades ocorre nessa população; No entanto, essa aquisição de habilidades está relacionada a eventos heterogêneos, ocorrendo sem a consciência dos indivíduos.
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/Outros
Outros departamentos - FM/Outros


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_MORAES_Motor_learning_characterization_in_people_with_autism_spectrum_2017.PDFpublishedVersion (English)293.49 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.