Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/30728
Title: Factors related to motorcycle accidents with victims: an epidemiological survey
Authors: GREVE, Júlia Maria D’AndréaRESENDE, Marcelo RosaCARVALHO, Heráclito Barbosa deANDREUCCETTI, GabrielBERNINI, Celso O.LEYTON, Vilma
Citation: MEDICALEXPRESS, v.5, n.0, p.mo18007, 2018
Abstract: OBJECTIVE: To evaluate the factors associated with traffic motorcycles accidents. METHODS: The sample consisted of 285 motorcycle accident victims in São Paulo. Data were collected from 24-hour emergency service shifts regarding: conditions of the victims, security equipment, road and vehicle conditions. RESULTS: Victims were mostly young men (92%); 23% used the motorcycle for work (average: 8 hours per day); 45% had owned a motorcycle for less than two years; 77% were licensed motorcycle drivers; 33% had less than four years of qualification; 31% had attended a course of defensive driving. Severe lesions were identified in 67% of the unlicensed drivers. Polytrauma occurred in 9% head trauma in 5% of the entire population. Lower limb fractures occurred more frequently than upper limb (17% vs. 12%). Most wore helmets (90%) but only 18% wore helmet, boots and jacket. Positive readings for alcohol (7%) and drugs (14%) occurred in 21% of victims. Most accidents occurred as a consequence of imprudence (88%), during the day (67%), in dry weather conditions (94%). A side impact was registered in 48% of cases; 80% of motorcycles had an engine capacity up to 250 cc. In 51% of the accidents the person responsible for the accident was the driver of the other vehicle in the accident. CONCLUSION: Most accidents involve motorcyclists who are young male adults, use the motorcycle as a means of transport and do not consider safety, defensive driving and the use of alcohol and drugs as important factors.

OBJETIVOS: Avaliar fatores associados com acidentes de trânsito com motocicletas. MÉTODOS: Foram avaliadas 285 vítimas de acidente de motocicleta em São Paulo. Os dados foram coletados em plantões nas unidades de emergência. Foram coletadas informações sobre: condições das vítimas, uso de equipamentos de segurança, condições de estrada e veículo. RESULTADOS: As vítimas eram principalmente homens jovens (92%); 23% usavam a motocicleta para o trabalho (média: 8 horas por dia); 45% possuíam a motocicleta por menos de dois anos; 77% tinham habilitação para dirigir; 33% tinham menos de quatro anos de habilitação; 31% tinham feito curso de direção defensiva. Lesões graves foram identificadas em 67% dos motoristas não habilitados. Houve politraumatismo em 9% das vítimas e traumatismo craniano em 5% da população avaliada. Fraturas de membros inferiores ocorreram mais frequentemente do em membros superiores (17% contra 12%). A maioria usava capacetes (90%), mas apenas 18% usava capacete, botas e jaqueta. Dosagens positivas de álcool (7%) e drogas (14%) foram vistas e totalizaram 21% de todas as vítimas. A maioria dos acidentes ocorreu como consequência de imprudência (88%), durante o dia (67%) e sem chuva (94%). CONCLUSÃO: A maioria dos acidentes envolve vítimas do sexo masculino, adultos, que usam a motocicleta como meio de transporte e não consideram equipamentos de segurança, condução defensiva e o consumo de álcool e drogas fatores importantes para prevenção dos acidentes.
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/MLS
Departamento de Medicina Legal, Ética Médica e Medicina Social e do Trabalho - FM/MLS

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/MOT
Departamento de Ortopedia e Traumatologia - FM/MOT

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/MPR
Departamento de Medicina Preventiva - FM/MPR

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/ICHC
Instituto Central - HC/ICHC

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/IOT
Instituto de Ortopedia e Traumatologia - HC/IOT

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/39
LIM/39 - Laboratório de Processamento de Dados Biomédicos

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/40
LIM/40 - Laboratório de Imunohematologia e Hematologia Forense

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/41
LIM/41 - Laboratório de Investigação Médica do Sistema Músculoesquelético


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_GREVE_Factors_related_to_motorcycle_accidents_with_victims_an_2018.PDFpublishedVersion (English)338.09 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.