Children with cochlear implants: communication skills and quality of Life

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Tipo de produção
article
Data de publicação
2012
Título da Revista
ISSN da Revista
Título do Volume
Editora
ASSOC BRASILEIRA OTORRINOLARINGOLOGIA & CIRURGIA CERVICOFACIAL
Autores
BENTO, Ricardo Ferreira
ANDRADE, Claudia Regina Furquim de
Citação
BRAZILIAN JOURNAL OF OTORHINOLARYNGOLOGY, v.78, n.1, p.15-25, 2012
Projetos de Pesquisa
Unidades Organizacionais
Fascículo
Resumo
Given the multidimensional scope of cochlear implants, there is a growing need to assess clinical measures related communicative abilities and more general aspects involved in the effectiveness of treatment, such as quality of life. Aim: To translate and adapt an international questionnaire of quality of life to Brazilian Portuguese; to apply the questionnaire in parents of children with cochlear implant to assess quality of life of children after cochlear implantation; to analyze correlations among factors related to quality of life; to analyze correlations between quality of life and clinical measures of outcome. Method: prospective study in which parents of children with cochlear implants responded to validated instruments on quality of life and communication abilities. Results: The translation and adaptation of the questionnaire was satisfactorily completed. According to the data, cochlear implants had a positive effect on quality of life of the implanted children and their families. Observed correlations for the variable communication demonstrate a direct relationship between oral communication and other variables of quality of life. Conclusions: This study makes this questionnaire available in Brazilian Portuguese. For parents of Brazilian children with cochlear implants, lexical development(acquisition and use of words) is the variable that relates most to the quality of life of their children.
Dado o âmbito multidimensional do implante coclear, há crescente necessidade em avaliar não somente medidas clínicas de eficácia relacionadas às habilidades comunicativas, mas também aspectos mais genéricos envolvidos na efetividade do tratamento, como a qualidade de vida. Objetivos: Tradução e adaptação de questionário internacional para o Português Brasileiro; análise das correlações entre fatores relacionados à qualidade de vida; análise das correlações entre qualidade de vida e medidas clínicas de resultado. Material e Método: Estudo prospectivo realizado com pais de crianças com implante coclear consistindo na aplicação de instrumentos validados para avaliar aspectos de qualidade de vida e habilidades comunicativas. Resultados: A tradução e adaptação cultural do questionário foi satisfatoriamente realizada e este estudo proporciona a disponibilização do questionário em versão para o Português Brasileiro. Pelos dados obtidos, o implante coclear apresentou efeito positivo na qualidade de vida das crianças implantadas e de suas famílias. As correlações observadas para a variável comunicação demonstram uma relação direta entre comunicação oral e outras variáveis de qualidade de vida. Conclusão: Este estudo disponibiliza o questionário em versão para o Português Brasileiro. Para os pais de crianças brasileiras usuárias de implante coclear, a habilidade lexical (aquisição e uso das palavras) é a variável de maior impacto na qualidade de vida de seus filhos.
Palavras-chave
child language, cochlear implants, hearing, quality of life, speech, Audição, Fala, Implante coclear, Linguagem infantil, Qualidade de vida
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