Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/6173
Title: Learning and memory and its relationship with the lateralization of epileptic focus in subjects with temporal lobe epilepsy
Authors: FUENTES, DanielMALLOY-DINIZ, Leandro FernandesGORENSTEIN, ClariceCHRISTE, BlaiseBUSATTO, Geraldo F.
Citation: REVISTA DE PSIQUIATRIA CLINICA, v.41, n.1, p.1-4, 2014
Abstract: Background : In medial temporal lobe epilepsy (MTLE), previous studies addressing the hemispheric laterality of epileptogenic focus and its relationship with learning and memory processes have reported controversial findings. Objective : To compare the performance of MTLE patients according to the location of the epileptogenic focus on the left (MTLEL) or right temporal lobe (MTLER) on tasks of episodic learning and memory for verbal and visual content. Methods : One hundred patients with MTLEL and one hundred patients with MTLER were tested with the following tasks: the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) and the Logical Memory-WMS-R to evaluate verbal learning and memory; and the Rey Visual Design Learning Test (RVDLT) and the Visual Reproduction-WMS-R to evaluate visual learning and memory. Results : The MTLEL sample showed significantly worse performance on the RAVLT (p < 0.005) and on the Logical Memory tests (p < 0.01) than MTLER subjects. However, there were no significant between-group differences in regard to the visual memory tests. Discussion : Our findings suggest that verbal learning and memory abilities are dependent on the structural and functional integrity of the left temporal lobe, while visual abilities are less dependent on the right temporal lobe.

Contexto : Estudos anteriores abordando a lateralidade hemisférica de foco epiléptico na epilepsia do lobo temporal mesial (ELTM) e sua relação com os processos de aprendizagem e memória têm relatado resultados controversos. Objetivo : Comparar o desempenho de pacientes com ELTM de acordo com a localização do foco epiléptico à esquerda (ELTME) ou à direita (ELTMD) em tarefas de aprendizagem e memória episódica para conteúdo verbal e visual. Métodos: Cem pacientes com ELTME e cem pacientes com ELTMD foram avaliados com os seguintes testes: Teste de Aprendizagem Auditiva Verbal de Rey (RAVLT) e Memória Lógica – WMS-R para avaliar aprendizagem e memória verbal e o Teste de Aprendizagem Visual para Desenhos de Rey (RVDLT) e Reprodução Visual – WMS-R para avaliar a aprendizagem e memória visual. Resultados : A amostra com ELTME mostrou desempenho significativamente pior no RAVLT (p < 0,005) e na Memória Lógica (p < 0,01) em comparação aos indivíduos ELTMD. No entanto, não houve diferenças significativas entre os grupos no que diz respeito aos testes de aprendizagem e memória visual. Conclusão : Nossos resultados sugerem que a aprendizagem e a memória verbais são dependentes da integridade estrutural e funcional do lobo temporal esquerdo, enquanto as capacidades de aprendizagem e memória visual são menos dependentes do lobo temporal direito.
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/MPS
Departamento de Psiquiatria - FM/MPS

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/IPq
Instituto de Psiquiatria - HC/IPq

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/21
LIM/21 - Laboratório de Neuroimagem em Psiquiatria

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/23
LIM/23 - Laboratório de Psicopatologia e Terapêutica Psiquiátrica


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_FUENTES_Learning_and_memory_and_its_relationship_with_the_2014.PDFpublishedVersion (English)135.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.