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Title: Could pain understanding by patients help the assessment of trigeminal neuralgia?
Authors: SIQUEIRA, Silvia Regina Dowgan Tesseroli deTEIXEIRA, Manoel JacobsenSIQUEIRA, José Tadeu Tesseroli de
Citation: REVISTA DOR, v.17, n.2, p.93-95, 2016
Abstract: ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVES: To observe the efficacy of pain management by means of an educational proposal to address patients with trigeminal neuralgia, which is a chronic pain with high daily activity limitation rates. METHODS: Eight patients being treated of trigeminal neuralgia participated in weekly meetings on pain in a general reference hospital. Patients had uncontrollable pain in spite of treatments so they would come very frequently to the hospital (once every one or two weeks). Patients were invited to participate in a series of meetings (four) to receive information and discuss about the disease and pain. RESULTS: There has been increased interval between appointments for two patients, who went from weekly to biannual visits, and six patients were discharged with controlled symptoms. CONCLUSION: Education on pain has helped its management and coping by patients, by means of understanding their condition, in addition to improving their abilities to deal with it, decreasing hospital visits due to less pain recurrence.

RESUMO JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: Verificar a eficácia do tratamento da dor, por meio de uma proposta educativa para a abordagem de pacientes com neuralgia do trigêmeo, uma dor crônica com alto índice de limitações em atividades diárias. MÉTODOS: Oito pacientes com neuralgia do trigêmeo em tratamento frequentaram encontros semanais sobre a dor em um hospital geral de referência. Eles apresentavam dor incontrolável apesar dos tratamentos e por isso compareciam em atendimentos com alta frequência (1 vez a cada 1 ou 2 semanas). Eles foram convidados a participar de uma série de encontros (4) para receber informações e discutir sobre a doença e a dor. RESULTADOS: Observou-se que houve um aumento nos intervalos de tempo entre as consultas de 2 pacientes, que passaram de visitas semanais para bienais, e 6 pacientes tiveram alta e controle dos sintomas. CONCLUSÃO: Educação em dor auxiliou no seu manuseio pelos pacientes e em seu enfrentamento, por meio do entendimento de sua condição e no aumento de habilidades para lidar com ela, reduzindo visitas ao ambulatório por conta da menor recorrência de dor.
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