Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/19648
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSistema FMUSP-HC: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Hospital das Clínicas da FMUSP-
dc.contributor.authorMELLO, Guilherme Arantes-
dc.contributor.authorPEREIRA, Ana Paula Chancharulo de Morais-
dc.contributor.authorUCHIMURA, Liza Yurie Teruya-
dc.contributor.authorIOZZI, Fabíola Lana-
dc.contributor.authorDEMARZO, Marcelo Marcos Piva-
dc.contributor.authorVIANA, Ana Luiza d’Ávila-
dc.date.accessioned2017-05-04T18:49:36Z-
dc.date.available2017-05-04T18:49:36Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationCIENCIA & SAUDE COLETIVA, v.22, n.4, p.1291-1310, 2017-
dc.identifier.issn1413-8123-
dc.identifier.urihttps://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/19648-
dc.description.abstractAbstract This review focuses only on specific studies into the SUS regionalization process, which were based on empirical results and published since 2006, when the SUS was already under the aegis of the Pact for Health framework. It was found that the regionalization process is now underway in all spheres of government, subject to a set of challenges common to the different realities of the country. These include, primarily, that committee-structured entities are valued as spaces for innovation, yet also strive to overcome the bureaucratic and clientelist political culture. Regional governance is further hampered by the fragmentation of the system and, in particular, by the historical deficiency in planning, from the local level to the strategic policies for technology incorporation. The analyses enabled the identification of a culture of broad privilege for political negotiation, to the detriment of planning, as one of the main factors responsible for a vicious circle that sustains technical deficiency in management.-
dc.description.abstractResumo Nesta revisão foram incluídos apenas estudos específicos sobre o processo de regionalização do SUS, baseados em resultados empíricos e publicados a partir de 2006, já sob o referencial do Pacto pela Saúde. Foi evidenciado que o processo de regionalização é hoje uma realidade em todas as esferas de governo, sujeito a um conjunto de desafios comuns às diversas realidades do país. Entre os principais, os colegiados são valorizados com espaços de inovação, mas ainda em busca da superação da cultura política burocrática e clientelista. A governança regional é ainda prejudicada pela fragmentação do sistema e, em particular, pela histórica deficiência com planejamento, desde o nível local às políticas estratégicas de incorporação tecnológica. As análises permitiram implicar a cultura de amplo privilégio para negociação política em detrimento do planejamento como uma das principais responsáveis por um ciclo vicioso que sustenta a deficiência técnica da gestão.-
dc.language.isopor-
dc.publisherABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva-
dc.relation.ispartofCiência & Saúde Coletiva-
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectRegionalization-
dc.subjectDecentralization-
dc.subjectHealth services reform-
dc.subjectHealth policy-
dc.subjectRegionalização-
dc.subjectDescentralização-
dc.subjectReforma dos serviços de saúde-
dc.subjectPolítica de saúde-
dc.subject.otherSAO-PAULO-
dc.subject.otherPUBLIC-HEALTH-
dc.subject.otherMANAGEMENT-
dc.subject.otherPOLICY-
dc.subject.otherSTATE-
dc.subject.otherDECENTRALIZATION-
dc.subject.otherCOORDINATION-
dc.subject.otherDIRECTIONS-
dc.subject.otherEXPERIENCE-
dc.subject.otherTYPOLOGY-
dc.titleO processo de regionalização do SUS: revisão sistemática-
dc.title.alternativeA systematic review of the process of regionalization of Brazil’s Unified Health System, SUS-
dc.typearticle-
dc.rights.holderCopyright ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva-
dc.identifier.doi10.1590/1413-81232017224.26522016-
dc.identifier.pmid28444053-
dc.type.categoryreview-
dc.type.versionpublishedVersion-
hcfmusp.author.externalMELLO, Guilherme Arantes:Universidade Federal de São Paulo, Brazil-
hcfmusp.author.externalIOZZI, Fabíola Lana:Fundação Oswaldo Cruz, Brazil-
hcfmusp.author.externalDEMARZO, Marcelo Marcos Piva:Universidade Federal de São Paulo, Brazil-
hcfmusp.description.beginpage1291-
hcfmusp.description.endpage1310-
hcfmusp.description.issue4-
hcfmusp.description.volume22-
hcfmusp.origemWOS-
hcfmusp.origem.idWOS:000400156900023-
hcfmusp.origem.id2-s2.0-85018697651-
hcfmusp.origem.idSCIELO:S1413-81232017002401291-
hcfmusp.relation.referenceAdams T, 1926, AM J PUBLIC HEALTH, V16, P1114, DOI 10.2105/AJPH.16.11.1114-
hcfmusp.relation.referenceAlbuquerque Mariana Vercesi de, 2015, Saúde debate, V39, P28, DOI 10.5935/0103-1104.2015S005390-
hcfmusp.relation.referenceAlbuquerque MV, 2013, O enfoque regional na política de saúde brasileira (2001-2011):diretrizes nacionais e o processo de regionalização nos estados brasileiros-
hcfmusp.relation.referenceAlmeida Ana Paula Santana Coelho, 2015, Saúde debate, V39, P51, DOI 10.5935/0103-1104.2015S005187-
hcfmusp.relation.referenceArretche Marta, 2002, Ciênc. saúde coletiva, V7, P455-
hcfmusp.relation.referenceAssis Emerson, 2009, Saude soc., V18, P17, DOI 10.1590/s0104-12902009000500003-
hcfmusp.relation.referenceBARRETO Joao de Barros, 1939, ARCH HYGIENE RIO DE, V9, P5-
hcfmusp.relation.referenceBrandão ICA, 2012, R bras ci Saúde, V16, P347-
hcfmusp.relation.referenceBretas Junior Nilo, 2015, Saúde debate, V39, P962, DOI 10.1590/0103-110420151070397-
hcfmusp.relation.referenceCampos ALV, 2006, Políticas internacionais de saúde na Era Vargas: o Serviço Especial de Saude Pública, 1942-1960-
hcfmusp.relation.referenceCecilio LCDO, 2007, R Eletr de Com Inf Inov Saúde, V1-
hcfmusp.relation.referenceCoelho APS, 2011, O público e o privado na regionalização da Saúde: processo decisório e condução da política no estado do Espírito Santo-
hcfmusp.relation.referenceViana Ana Luiza d'Ávila, 2009, Ciênc. saúde coletiva, V14, P807, DOI 10.1590/S1413-81232009000300016-
hcfmusp.relation.referenceSilva Edson Coutinho da, 2014, Saude soc., V23, P1383, DOI 10.1590/S0104-12902014000400021-
hcfmusp.relation.referenceSilva Edson Coutinho da, 2013, Saude soc., V22, P1106, DOI 10.1590/S0104-12902013000400013-
hcfmusp.relation.referenceDussault G, 2006, HUM RESOUR HEALTH, V4-
hcfmusp.relation.referenceFleury S, 2010, REV PANAM SALUD PUBL, V28-
hcfmusp.relation.referenceGreer SL, 2014, A reorganisation you can see from space. The architecture of power in the new NHS-
hcfmusp.relation.referenceGuerra DM, 2015, Descentralização e regionalização da assistência à saúde no sstado de São Paulo: uma análise do índice de dependência-
hcfmusp.relation.referenceTudor Hart I, 1971, LANCET, V1, P405-
hcfmusp.relation.referenceJakubowski E, 2013, The changing national role in health system governance: a case-based study of 11 European countries and Australia-
hcfmusp.relation.referenceKehrig Ruth Terezinha, 2015, Saúde debate, V39, P948, DOI 10.1590/0103-110420151070282-
hcfmusp.relation.referenceLeal VN, 2012, Coronelismo, enxada e voto: o município e o regime representativo no Brasil-
hcfmusp.relation.referenceLima Juliano de Carvalho, 2006, Cad. Saúde Pública, V22, P2179-
hcfmusp.relation.referenceLima Luciana Dias de, 2012, Ciênc. saúde coletiva, V17, P2881-
hcfmusp.relation.referenceLotufo Márcia, 2007, Rev. Adm. Pública, V41, P1143, DOI 10.1590/S0034-76122007000600007-
hcfmusp.relation.referenceMarchildon Gregory P, 2015, Healthc Manage Forum, V28, P236, DOI 10.1177/0840470415599115-
hcfmusp.relation.referenceMartinelli Nereide Lúcia, 2015, Saúde debate, V39, P76, DOI 10.5935/0103-1104.2015S005239-
hcfmusp.relation.referenceMartinelli NL, 2014, A regionalização da saúde no Estado de Mato Grosso: o processo de implementação e a relação público-privada na região de saúde do Médio Norte Mato grossense-
hcfmusp.relation.referenceMascarenhas RS., 1954, ARQUIVOS FACULDADE H, V8, P1-
hcfmusp.relation.referenceMedeiros Cássia Regina Gotler, 2015, Saúde debate, V39, P160, DOI 10.5935/0103-1104.2015S005201-
hcfmusp.relation.referenceMello Guilherme Arantes, 2012, Hist. cienc. saude-Manguinhos, V19, P1219, DOI 10.1590/S0104-59702012000400007-
hcfmusp.relation.referenceMelo MABC, 1993, Rev. Bras. Ci. Soc, V6, P85-
hcfmusp.relation.referenceMendes Áquilas, 2015, Saude soc., V24, P423, DOI 10.1590/S0104-12902015000200003-
hcfmusp.relation.referenceMesquita RMS, 2011, Consensos da comissão intergestores regional para a organização do sistema regional de Saúde-
hcfmusp.relation.referenceMonteiro O, Integralidade truncada-
hcfmusp.relation.referenceOliver K, 2014, Health Res Policy Syst, V12-
hcfmusp.relation.referenceOuverney ALM, 2015, Federalismo e descentralização do SUS: a formação de um regime polarizado de relações intergovernamentais na década de 1990-
hcfmusp.relation.referencePereira AMM, 2009, Dilemas federativos e regionalização na saúde: o papel do gestor estadual do SUS em Minas Gerais-
hcfmusp.relation.referencePisco L, Centralizar ou descentralizar a gestão da saúde?-
hcfmusp.relation.referencePreuss LT, 2012, Texto e Contexto, V11, P320-
hcfmusp.relation.referenceDuarte Cristina Maria Rabelais, 2015, Cad. Saúde Pública, V31, P1163, DOI 10.1590/0102-311X00097414-
hcfmusp.relation.referenceRoux Ana V. Diez, 2015, Cad. Saúde Pública, V31, P9, DOI 10.1590/0102-311XDE01S115-
hcfmusp.relation.referenceSaltman RB, 2007, Decentralization in health care: strategies and outcomes-
hcfmusp.relation.referenceSantos Adriano Maia dos, 2014, Rev Saude Publica, V48, P622-
hcfmusp.relation.referenceSilva MJV, 2014, Regionalização da saúde no oeste de Mato Grosso: um estudo de caso do Colegiado de Gestão Regional-
hcfmusp.relation.referenceSouto Junior JV, 2010, O papel da CIB/MG no processo de regionalização do SUS em Minas Gerais-
hcfmusp.relation.referenceSpedo Sandra Maria, 2010, Saude soc., V19, P533, DOI 10.1590/S0104-12902010000300006-
hcfmusp.relation.referenceStephan-Souza A, 2010, Rev APS, V13, pS35-
hcfmusp.relation.referenceVargas I, 2015, HEALTH POLICY PLANN, V30, P705, DOI 10.1093/heapol/czu048-
hcfmusp.relation.referenceVENANCIO SI, 2011, CIENC SAUDE COLETIVA, V16, P3951, DOI 10.1590/S1413-81232011001000032-
hcfmusp.relation.referenceViana ALA, 2013, Descentralização e política de saúde: origens, contexto e alcance da descentralização-
hcfmusp.relation.referenceVIANA A. L. D., 2010, CIENC SAUDE COLETIVA, V15, P2317, DOI 10.1590/S1413-81232010000500007-
hcfmusp.relation.referenceViana O, 1999, Instituições políticas brasileiras-
hcfmusp.relation.referenceWALT G, 1994, HEALTH POLICY PLANN, V9, P353, DOI 10.1093/heapol/9.4.353-
hcfmusp.relation.referenceIanni Aurea Maria Zöllner, 2012, Cad. Saúde Pública, V28, P925, DOI 10.1590/S0102-311X2012000500011-
hcfmusp.relation.reference[Anonymous], 2011, Ciênc. saúde coletiva, V16, P2889, DOI 10.1590/S1413-81232011000600026-
hcfmusp.relation.reference1996, Diário Oficial da União-
hcfmusp.relation.reference2012, The management of health systems in the EU Member States the role of local and regional authorities-
dc.description.indexMEDLINE-
dc.identifier.eissn1678-4561-
hcfmusp.citation.scopus21-
hcfmusp.scopus.lastupdate2024-03-29-
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/MPR
Departamento de Medicina Preventiva - FM/MPR

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/39
LIM/39 - Laboratório de Processamento de Dados Biomédicos


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_MELLO_O_processo_de_regionalizacao_do_SUS_revisao_sistematica_2017_eng.PDFpublishedVersion (English)324.85 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
art_MELLO_O_processo_de_regionalizacao_do_SUS_revisao_sistematica_2017_por.PDFpublishedVersion (Portuguese)297.45 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.