Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/38196
Title: Design Thinking na Reestruturação do Sistema de Avaliação de Disciplina em um Curso de Medicina
Authors: CôRTES JÚNIOR, João Carlos de SouzaSOUZA, Maria Cristina Almeida deVILAGRA, Marlon MohamudCôRTES, Paula Pitta de ResendeVILAGRA, Sandra Maria Barroso WerneckTEMPSKI, Patrícia Zen
Citation: REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAçãO MéDICA, v.44, n.4, p.e118, 2020
Abstract: Abstract: Introduction: Innovative, student-centered methodologies help knowledge construction, allowing students to participate in developing proposed solutions for real problems. Design thinking (DT) is a process that searches for complex problems solutions in an empathetic, collaborative, and creative way. In our report, DT was applied to medical education, as a strategy for the academic community to participate directly qualifying the training. Method: We used the DT process in an experience report to restructure the assessment system used in a discipline of a medical course. Results: A shared and collaborative form of prototyping allowed for the identification of solutions that resulted in optimized quality of the assessment process of the discipline, with the adoption of new methods. Conclusions: DT applied to the field of medical education allows one to reflect on and operationalize an innovative process in the restructuring of the evaluation of the programmatic content of a discipline in the undergraduate medical course.

Resumo: Introdução: A construção de conhecimento é facilitada pela utilização de metodologias inovadoras, centradas no estudante e que lhes permitam participar da elaboração de propostas para soluções de problemas reais. O design thinking (DT) é um processo que propõe a busca, de forma empática, colaborativa e criativa, de soluções para problemas complexos. Neste relato de experiência, aplicou-se o DT à educação médica como um recurso para que a comunidade acadêmica participasse diretamente da qualificação do ensino. Método: Trata-se de relato de experiência com a utilização do DT na reestruturação do sistema de avaliação de uma disciplina em um curso de graduação em Medicina. Resultado: Foi possível viabilizar soluções a partir da prototipagem, de maneira compartilhada e colaborativa, que resultaram na otimização da qualidade do processo avaliativo da disciplina, com a adoção de novos métodos. Conclusão: O DT aplicado ao campo da educação médica permitiu a reflexão sobre um processo inovador e a operacionalização dele na reestruturação da avaliação do conteúdo programático de uma disciplina no curso de graduação em Medicina.
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/Outros
Outros institutos - HC/Outros

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/20
LIM/20 - Laboratório de Terapêutica Experimental


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_CôRTES JÚNIOR_Design_Thinking_na_Reestruturacao_do_Sistema_de_Avaliacao_2020.PDFpublishedVersion (Portuguese)113.41 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.