Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/382
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSistema FMUSP-HC: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Hospital das Clínicas da FMUSP-
dc.contributor.authorRAMALHO, Alan Saito-
dc.contributor.authorSILVA, Felipe Duarte-
dc.contributor.authorKRONEMBERGER, Tatiana Barboza-
dc.contributor.authorPOSE, Regina Albanese-
dc.contributor.authorTORRES, Marcelo Luis Abramides-
dc.contributor.authorCARMONA, Maria Jose Carvalho-
dc.contributor.authorAULER JR., Jose Otavio Costa-
dc.date.accessioned2013-07-30T14:39:11Z-
dc.date.available2013-07-30T14:39:11Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationREVISTA BRASILEIRA DE ANESTESIOLOGIA, v.62, n.1, p.63-73, 2012-
dc.identifier.issn0034-7094-
dc.identifier.urihttps://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/382-
dc.description.abstractRamalho AS, Silva FD, Kronemberger TB, Pose RA, Torres MLA, Carmona MJC, Auler Jr JOC - Anesthesiology Teaching during Undergraduation through an Academic League: what is the Impact in Students' Learning? Background and objectives: Academic leagues have been consolidated as instruments of medical teaching and for the introducing of medical students to practice of specialties, including anesthesiology. As the role of leagues in the development process of competencies and learning of their students is not well known, the learning of members of an anesthesiology academic league was evaluated after participating in its activities for one year. Method: Students of an anesthesiology academic league were followed up from March to December 2010 and evaluated through objective cognitive tests of multiple choice applied before the beginning of activities and after their conclusion. Attendance in activities and epidemiologic profile of students were correlated with the tests results. Results: Twenty medical students from 3rd to 6th year were analyzed, with an average age of 22.8 (21-26) years. The average participation in the proposed activities was 10.4/13 (80%). The average of right answers on the first test was 8.1/17 (47.6%), and 3rd year students had lower grades (p < 0.02) compared with other students. In the post league test, the average of right answers was 11.9/17 (70%), showing an improvement in performance (p < 0.05), and there was no difference between grades of different years of the medical undergraduation. A strong relationship between participation in activities and improved grades was found (r = 0.719; p < 0.001). Conclusions: Students who participated in the league had improvement in knowledge evaluation tests, suggesting that the league is a useful teaching instrument that can provide improved learning of anesthesiology. Participation in activities was connected with improved performance. Activities developed in leagues may have a positive role in students' academic education, more specifically in this article, in anesthesiology.-
dc.description.abstractResumo: Ramalho AS, Silva FD, Kronemberger TB, Pose RA, Torres MLA, Carmona MJC, Auler Jr JOC – Ensino de Anestesiologia durante aGraduação por meio de uma Liga Acadêmica: qual o Impacto no Aprendizado dos Alunos? Justificativa e objetivos: As ligas acadêmicas vêm se firmando como instrumentos de ensino médico e inserção dos estudantes de medicina na prática das especialidades, inclusive na anestesiologia. Como o papel das ligas no processo de desenvolvimento de competências e aprendizado de seus alunos não é bem conhecido, avaliou-se o aprendizado dos integrantes de uma liga acadêmica de anestesiologia após um ano de participação nas suas atividades. Método: Os alunos de uma liga acadêmica de anestesiologia foram acompanhados de março a dezembro de 2010 e avaliados por meio de testes cognitivos objetivos de múltipla escolha aplicados antes do início das atividades e após sua conclusão. A frequência nas atividades e o perfil epidemiológico dos alunos foram correlacionados aos resultados dos testes. Resultados: Foram analisados 20 acadêmicos do 3º ao 6º ano, com média de idade de 22,8 (21-26) anos. A frequência média nas atividades propostas foi 10,4/13 (80%). A média de acertos no primeiro teste foi 8,1/17 (47,6%), sendo que os alunos do 3º ano apresentam notas menores (p < 0,02) em relação aos demais. No teste pós-liga, a média de acertos foi 11,9/17 (70%), mostrando melhora no desempenho dos alunos (p < 0,05), e não houve diferença entre as notas dos diferentes anos da graduação. Foi encontrada relação forte entre frequência nas atividades e melhora nas notas (r = 0,719; p < 0,001). Conclusões: Os alunos que participaram da liga apresentaram melhora nos testes de avaliação de conhecimento, sugerindo que a liga é útil instrumento de ensino e promove ganho de aprendizado em anestesiologia. As atividades desenvolvidas nas ligas podem ter papel positivo na formação acadêmica dos graduandos, destacando-se, neste artigo, a anestesiologia.-
dc.description.abstractResumen: Ramalho AS, Silva FD, Kronemberger TB, Pose RA, Torres MLA, Carmona MJC, Auler Jr JOC – Enseñanza de la Anestesiología durante el Pregrado por Medio de una Liga Académica: ¿Cuál es el Impacto en el Aprendizaje de los Alumnos? Justificativa y objetivos: Las ligas académicas han venido afianzándose como instrumentos de enseñanza médica e inserción de los estudiantes de medicina en la práctica de las especialidades, inclusive en la anestesiología. Como el papel de las ligas en el proceso de desarrollo de competencias y de aprendizaje de sus alumnos no es algo que se conoce muy bien, se evaluó el aprendizaje de los integrantes de una liga académica de anestesiología después de un año de participación en sus actividades. Método: Los alumnos de una liga académica de anestesiología tuvieron un seguimiento desde marzo a diciembre de 2010, y fueron evaluados por medio de test cognitivos objetivos de múltiple elección, aplicados antes del inicio de las actividades y después de su conclusión. La frecuencia en las actividades y el perfil epidemiológico de los alumnos fueron correlacionados con los resultados de los test. Resultados: Se analizaron 20 académicos del 3º al 6º año, con un promedio de edad de 22,8 (21-26) años. La frecuencia promedio en las actividades propuestas fue 10,4/13 (80%). El promedio de aciertos en el primer test fue de 8,1/17 (47,6%), siendo que los alumnos del 3º año tenían notas más bajas (p < 0,02) con relación a los demás. En el test post-liga, el promedio de aciertos fue de 11,9/17 (70%), mostrando una mejoría en el desempeño de los alumnos (p < 0,05), sin diferencias entre las notas de los diferentes años del pregrado. Se encontró una fuerte relación entre la frecuencia en las actividades y la mejoría en las notas (r = 0,719; p < 0,001). Conclusiones: Los alumnos que participaron en la liga obtuvieron una mejoría en los test de evaluación de conocimiento, lo que indica que la liga es un instrumento útil de enseñanza y que genera progresos en el aprendizaje en anestesiología. Las actividades desarrolladas en las ligas pueden tener un rol positivo en la formación académica de los graduandos, destacándose, en este artículo, la propia anestesiología.-
dc.language.isoeng-
dc.language.isopor-
dc.language.isospa-
dc.publisherELSEVIER SCIENCE INC-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Anestesiologia-
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectTeaching-
dc.subjectEducational Measurement-
dc.subjectPeer Group-
dc.subjectEducation, Medical, Undergraduation-
dc.subjectANESTESIOLOGÍA, Enseñanza-
dc.subjectEvaluación Educacional-
dc.subjectEducación de Pregrado en Medicina-
dc.subjectANESTESIOLOGIA, Ensino, graduação-
dc.subjectAvaliação Educacional-
dc.subjectEducação de Graduação em Medicina-
dc.subject.othermedical-education-
dc.subject.othercareer choice-
dc.subject.otherexperience-
dc.titleAnesthesiology Teaching during Undergraduation through an Academic League: what is the Impact in Students' Learning?-
dc.title.alternativeEnsino de Anestesiologia durante a Graduação por meio de uma Liga Acadêmica: qual o Impacto no Aprendizado dos Alunos?-
dc.title.alternativeEnseñanza de la Anestesiología durante el Pregrado por Medio de una Liga Académica: ¿Cuál es el Impacto en el Aprendizaje de los Alumnos?-
dc.typearticle-
dc.rights.holderCopyright ELSEVIER SCIENCE INC-
dc.identifier.doi10.1590/S0034-70942012000100009-
dc.identifier.pmid22248767-
dc.subject.wosAnesthesiology-
dc.type.categoryoriginal article-
dc.type.versionpublishedVersion-
hcfmusp.description.beginpage63-
hcfmusp.description.endpage73-
hcfmusp.description.issue1-
hcfmusp.description.volume62-
hcfmusp.origemWOS-
hcfmusp.origem.idWOS:000300531800009-
hcfmusp.origem.id2-s2.0-84855909194-
hcfmusp.origem.idSCIELO:S0034-70942012000100009-
hcfmusp.publisher.cityNEW YORK-
hcfmusp.publisher.countryUSA-
hcfmusp.relation.referenceAKINYEMI OO, 1980, ANAESTHESIA, V35, P712, DOI 10.1111/j.1365-2044.1980.tb03887.x-
hcfmusp.relation.referenceBussab WO, 2006, ESTATISTICA BASICA-
hcfmusp.relation.referenceCheung V, 1999, ANAESTHESIA, V54, P4, DOI 10.1046/j.1365-2044.1999.00640.x-
hcfmusp.relation.referenceEk EW, 2005, ANZ J SURG, V75, P713, DOI 10.1111/j.1445-2197.2005.03500.x-
hcfmusp.relation.referenceEpstein RM, 2007, NEW ENGL J MED, V356, P387-
hcfmusp.relation.referenceEpstein RM, 2002, JAMA-J AM MED ASSOC, V287, P226, DOI 10.1001/jama.287.2.226-
hcfmusp.relation.referenceFernandes FG, 2010, REV BRAS CIR CARDIOV, V25, P552, DOI 10.1590/S0102-76382010000400020-
hcfmusp.relation.referenceFraser SW, 2001, BRIT MED J, V323, P799, DOI 10.1136/bmj.323.7316.799-
hcfmusp.relation.referenceKara Jose AC, 2007, REV BRAS ED MED, V31, P166-
hcfmusp.relation.referenceLongnecker David E, 2002, J Anesth, V16, P65, DOI 10.1007/s540-002-8095-4-
hcfmusp.relation.referenceMonteiro LLF, 2008, REV BRAS CIR PLAST, V23, P158-
hcfmusp.relation.referenceNeves F, 2008, REV BRAS TER INTENSI, V20, P43-
hcfmusp.relation.referencePalmer Edward J, 2007, BMC Med Educ, V7, P49, DOI 10.1186/1472-6920-7-49-
hcfmusp.relation.referencePego-Fernandes PM, 2010, SAO PAULO MED J, V128, P257, DOI 10.1590/S1516-31802010000500002-
hcfmusp.relation.referenceRohan D, 2009, MED TEACH, V31, pE1, DOI 10.1080/01421590802334291-
hcfmusp.relation.referenceSmith AF, 2011, BRIT J ANAESTH, V106, P38, DOI 10.1093/bja/aeq308-
hcfmusp.relation.referenceTorres AR, 2008, INTERFACE COMUN SAUD, V12, P713-
hcfmusp.relation.referenceVan der Vleuten CPM, 1996, ADV HEALTH SCI EDUC, V1, P41, DOI 10.1007/BF00596229-
hcfmusp.relation.referenceWatts RW, 1998, ANAESTH INTENS CARE, V26, P201-
dc.description.indexMEDLINE-
hcfmusp.citation.scopus5-
hcfmusp.scopus.lastupdate2024-04-12-
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/MCG
Departamento de Cirurgia - FM/MCG

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/Outros
Outros departamentos - FM/Outros

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/ICHC
Instituto Central - HC/ICHC

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/ICr
Instituto da Criança - HC/ICr

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/InCor
Instituto do Coração - HC/InCor

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/08
LIM/08 - Laboratório de Anestesiologia


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.