Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/4312
Title: Recrutamento de participantes no Estudo Longitudinal de Saúde do Adulto
Authors: AQUINO, Estela M. L.ARAUJO, Maria JennyALMEIDA, Maria da Conceico C.CONCEICAO, PatriciaANDRADE, Celia Regina deCADE, Nagela ValadaoCARVALHO, Marilia SaFIGUEIREDO, Roberta Carvalho deFONSECA, Maria de Jesus M. daGIATTI, LuanaMENEZES, Greice Maria de SouzaNUNES, Maria AngelicaSOUZA, Angelita Gomes deVASCONCELLOS-SILVA, Paulo R.VIGO, Alvaro
Citation: REVISTA DE SAUDE PUBLICA, v.47, suppl.2, p.10-18, 2013
Abstract: OBJECTIVE: To present the recruitment and communication strategies of the ELSA-Brasil (Estudo Longitudinal de Sa de do Adulto - Brazilian Longitudinal Study for Adult Health). METHODS: The strategies were directed at dissemination, institutionalization and recruitment. The communication actions intended to promote the strengthening of a positive institutional image for the study, knowledge management and an effective dialogue with its target audience. An official website was created in order to communicate with different audiences, to disseminate scientific knowledge, and to contribute to consolidate the image of the study within society. RESULTS: We recruited 16,435 men and women, active employees and retirees of six public institutions of education and research, to constitute the cohort of 15,105 participants. The recruitment goals were fully achieved in the six centers, with a slight predominance of women and of younger adults, and slightly fewer employees with lower level of schooling. CONCLUSIONS: The strategies used were adequate and essential to the successful inclusion and participation of the employees.

OBJETIVO: Apresentar as estratégias de comunicação e recrutamento no Estudo Longitudinal de Saúde do Adulto (ELSA-Brasil) e discutir os resultados alcançados na constituição da coorte. MÉTODOS: As estratégias foram voltadas à divulgação, à institucionalização e ao recrutamento propriamente dito. As ações de comunicação pretenderam promover o fortalecimento de imagem institucional positiva para o estudo, a gestão de conhecimentos e o diálogo eficaz com seu público-alvo. Foi criado web site oficial visando dialogar com diferentes públicos, funcionar como difusor científico e contribuir para a consolidação da imagem do estudo perante a sociedade. RESULTADOS: Foram recrutados 16.435 mulheres e homens, servidores ativos e aposentados de seis instituições públicas de ensino e pesquisa para constituir a coorte de 15.105 participantes. As metas de recrutamento foram plenamente alcançadas nos seis centros, com leve predomínio de mulheres e daqueles mais jovens, e um pouco menos de servidores com menor escolarização. CONCLUSÕES: As estratégias utilizadas se mostraram adequadas e essenciais para o sucesso da captação e participação dos servidores
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/Outros
Outros departamentos - FM/Outros


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_SOUZA_Participants_recruitment_in_ELSA_Brasil_(Brazilian_Longitudinal_Study_2013_eng.PDFpublishedVersion (English)73.85 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
art_SOUZA_Participants_recruitment_in_ELSA_Brasil_(Brazilian_Longitudinal_Study_2013_por.PDFpublishedVersion (Portuguese)75.05 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.