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Title: Percepção de preceptores do internato sobre a influência de modelos na formação médica
Authors: VILAGRA, Sandra Maria Barroso WerneckVILAGRA, Marlon MohamudVILAGRA, Henrik WerneckVILAGRA, Lahis WerneckSOUZA, Maria Cristina Almeida deTEMPSKI, Patrícia Zen
Citation: REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAçãO MéDICA, v.46, n.2, p.e070, 2022
Abstract: Abstract: Introduction: Professionalism is the basis of social contract which legitimizes medicine as profession, and it can be developed through interaction with good professional models. As preceptor, health professionals have, among their attributes, to accompany students while developing his/her care function, thus becoming a model to form future professionals. Objective: This article aims to verify internship tutors’ perception on models’ influence on their medical training at the University Hospital of Vassouras (HUV). Method: This is an exploratory qualitative research, whose methodology consisted of two stages. The first comprised a structured questionnaire about sociodemographic data, while the second contemplated the accomplishment of an online focus group on the digital zoom platform. Result: From 42 preceptors invited to participate, 28 actually participated, representing 75.6%. Data analysis evidenced the importance attributed by preceptors to their role as educators not only for the training of future doctors technically qualified to exercise humanized medicine, but also for professionals endowed with ethical principles, values and commitments. Conclusion: It was concluded that preceptors exercise their role with great pleasure and commitment, self-perceiving that they are models of professionalism and that they can represent positive or negative examples for students. It is also noteworthy that the professionalism theme needs to be made explicit in the construction of curricula, rather than being restricted to the hidden curriculum in education.

Resumo: Introdução: O profissionalismo é a base do contrato social que legitima a medicina como profissão e pode ser desenvolvido a partir da interação com bons modelos profissionais. No papel do preceptor, um profissional da saúde tem, entre seus atributos, o de acompanhar o estudante enquanto desenvolve sua função assistencial, tornando-se, consequentemente, um modelo na formação do futuro profissional. Objetivo: Este estudo teve como objetivo verificar a percepção dos preceptores do internato do Hospital Universitário de Vassouras (HUV) sobre a influência de modelos na formação médica. Método: Trata-se de uma pesquisa qualitativa exploratória, cuja metodologia foi constituída por duas etapas. A primeira compreendeu a aplicação de um questionário estruturado com dados sociodemográficos, enquanto a segunda contemplou a realização de grupo focal on-line. Resultado: Dos 42 preceptores, 28 participaram efetivamente (75,6%). A análise dos dados evidenciou a importância atribuída pelos preceptores ao seu papel de educador não só para a formação de futuros médicos tecnicamente capacitados ao exercício de uma medicina humanizada, mas também para profissionais dotados de princípios éticos, valores e compromissos. Conclusão: Os preceptores exercem a sua função com muito prazer e compromisso, autopercebendo que são modelos de profissionalismo e que podem representar exemplos positivos ou negativos para os estudantes. Ressalta-se que o tema profissionalismo necessita ser explicitado na construção dos currículos, em vez de ficar restrito ao currículo oculto na formação médica.
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