Sistema FMUSP-HC: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Hospital das Clínicas da FMUSPMARTINS, Clara BarbosaALMEIDA, Jouce Gabriela deMALBERGIER, André2024-01-082024-01-082023REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAçãO MéDICA, v.47, n.2, p.e062, 20231981-5271https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/57792Abstract: Introduction: The medical category has been considered of little competence regarding the attributes related to humanization. As such, changes have been made in the course curriculums of undergraduate medical courses in Brazil and worldwide to expand the Humanities disciplines. In addition to these initiatives, humanization training is needed for doctors who graduated under the aegis of old curriculums and for those who - even though they graduated with the new curricular guidelines - still need to be updated on the subject. There are few quantitative studies about humanization training, especially for medical doctors. Objective: To evaluate the effects of humanization training on doctors in comparison with non-doctors. Method: Humanization trainings lasting 135 minutes were conducted for doctors and non-doctors in a psychiatric university hospital in São Paulo (Brazil). The classes were conducted with the use of slides and included discussions and a role-playing activity. The research subjects answered a questionnaire with 34 items assessing their self-perceptions about the knowledge, skills and attitudes in humanization before and 15 days after the training. Nonparametric tests were used to compare the scores between the group of doctors and non-doctors. Moreover, multiple linear regressions were performed for the knowledge, skills and attitude dimensions aiming to evaluate whether there was a significant difference between genders, age ranges, marital status, number of children, jobs, religion, years of service. Result: Medical professionals and those with six or more years of service had lower humanization scores at the pre-training moment. The training resulted in an increase in humanization scores in all professional categories, but physicians showed a greater increase and reached the same level as the other categories. Conclusion: A fast and low-cost training resulted in an increase in the self-perception of humanization in doctors and non-doctors. The difference between the professional categories ceased to exist in the evaluation carried out 15 days after the training. The results suggest that doctors can increase their self-perception about humanization and reach the same level as other professionals.Resumo: Introdução: A categoria médica vem sendo considerada pouco competente nos atributos relacionados à humanização. Por isso, mundialmente e no Brasil, mudanças têm sido realizadas nas grades dos cursos de graduação em Medicina para ampliar as disciplinas de humanidades. Além dessas iniciativas, há necessidade de treinamentos em humanização para médicos que se formaram com grades antigas e aqueles que, mesmo graduados a partir das novas diretrizes curriculares, ainda precisam se atualizar na temática. Há poucos estudos quantitativos sobre treinamentos em humanização, especialmente para médicos. Objetivo: Este estudo teve como objetivo avaliar os efeitos de um treinamento sobre humanização para médicos em comparação a não médicos. Método: Realizaram-se treinamentos de 135 minutos sobre humanização para médicos e não médicos em um hospital psiquiátrico universitário em São Paulo (Brasil). As aulas foram ministradas com o uso de slides e acompanhadas de discussão e dramatização. Os sujeitos da pesquisa responderam a um questionário com 34 itens que avaliavam as autopercepções sobre conhecimentos, habilidades e atitudes em humanização antes e 15 dias depois do treinamento. Utilizaram-se testes não paramétricos para comparar os escores entre o grupo de médicos e não médicos. Além disso, realizaram-se regressões lineares múltiplas para as dimensões de conhecimentos, habilidades e atitudes, com o objetivo de avaliar se houve diferença significativa entre gêneros, idades, estados civis, número de filhos, vínculos profissionais, religião, anos de serviço. Resultado: Profissionais médicos e aqueles com seis ou mais anos de serviço apresentaram menores escores em humanização no pré-treinamento. O treinamento gerou aumento dos escores de humanização em todas as categorias profissionais, mas médicos apresentaram maior aumento e se igualaram às outras categorias. Conclusão: Com um treinamento rápido e de baixo custo, verificou-se o aumento da autopercepção em humanização em médicos e não médicos. A diferença entre as categorias profissionais deixou de existir na avaliação realizada após 15 dias do treinamento. Os resultados indicam que médicos podem aumentar suas autopercepções sobre humanização e se igualar aos outros profissionais.poropenAccessTrainingDoctorsHumanizationTreinamentoMédicosHumanizaçãoOs efeitos de um treinamento sobre humanização entre médicos comparados a não médicosThe effects of humanization training comparing doctors and non-doctorsarticleCopyright Associação Brasileira de Educação Médica10.1590/1981-5271v47.2-2022075Health Care Sciences & Services