Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/19670
Title: Normative data for the Brief Cognitive Screening Battery stratified by age and education
Authors: YASSUDA, Mônica SanchesSILVA, Henrique Salmazo daLIMA-SILVA, Thais BentoCACHIONI, MeireFALCÃO, Deusivania Vieira da SilvaLOPES, AndreaBATISTONI, Samila Sathler TavaresNERI, Anita Liberalesso
Citation: DEMENTIA & NEUROPSYCHOLOGIA, v.11, n.1, p.48-53, 2017
Abstract: ABSTRACT Introduction: Diagnosing neurocognitive disorders is challenging in low-educated individuals. Objective: To report normative data for the Brief Cognitive Screening Battery (BCSB) and to assess the association of age and education with performance on the BCSB in 240 community-dwelling elderly from Ermelino Matarazzo, São Paulo city. Methods: The inclusion criteria were scoring above the education-adjusted cut-off points on the Mini-Mental State Examination (MMSE) and below six points on the Geriatric Depression Scale (GDS). Results: Age was associated with performance on the Naming, Incidental Memory, Verbal Fluency, Clock Drawing Test, Delayed Recall and Recognition subtests. Education was associated with performance on Naming, Recognition, Verbal Fluency and the Clock Drawing Test. Conclusion: The normative values reported are relevant for diagnosing neurocognitive disorders in low-educated elderly.

RESUMO Introdução: O diagnóstico de transtornos neurocognitivos é desafiador na presença de baixa escolaridade. Objetivo: Relatar dados normativos para a Bateria Breve de Rastreio Cognitivo (BBRC) e avaliar a associação da idade e da escolaridade com o desempenho na BBRC, em 240 idosos residentes na comunidade em Ermelino Matarazzo, município de São Paulo. Métodos: Os critérios de inclusão foram pontuação acima de pontos de corte ajustados para escolaridade no Mini-Exame do Estado Mental (MEEM) e abaixo de seis pontos na Escala de Depressão Geriátrica (EDG) . Resultados: A idade esteve associada aos subtestes Nomeação, Memória Incidental, Fluência Verbal, Teste do Desenho do Relógio, Memória Tardia e Reconhecimento. A escolaridade associou-se à Nomeação e Reconhecimento, Fluência Verbal e Teste do Desenho do Relógio. Conclusão: As normas reportadas são relevantes para o diagnóstico de transtornos neurocognitivos em idosos com baixa escolaridade.
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - LIM/45
LIM/45 - Laboratório de Fisiopatologia Neurocirúrgica


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_YASSUDA_Normative_data_for_the_Brief_Cognitive_Screening_Battery_2017.PDFpublishedVersion (English)1.2 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.