VALERIA TRUNKL SERRAO

(Fonte: Lattes)
Índice h a partir de 2011
3
Projetos de Pesquisa
Unidades Organizacionais

Resultados de Busca

Agora exibindo 1 - 2 de 2
  • article
    Cognitive deficits in patients with mild to moderate traumatic brain injury (vol 68, pg 862, 2010)
    (2011) MIOTTO, Eliane Correa; CINALLI, Fernanda Zanetti; SERRAO, Valeria Trunkl; BENUTE, Glaucia Guerra; LUCIA, Mara Cristina Souza; SCAFF, Milberto
    Traumatismo craniencefálico (TCE) é uma das causas mais freqüentes de lesão cerebral. São relatados na literatura déficits cognitivos após TCE moderado-grave relacionados à memória, linguagem, funções executivas, atenção e velocidade de processamento de informações. Estudos em pacientes com TCE leve são escassos embora alterações neuropsicológicas sejam encontradas nestes pacientes. OBJETIVO: Investigar o funcionamento cognitivo de pacientes com TCE leve e moderado através de um protocolo abrangente (PN01) de testes neuropsicológicos. MÉTODO: Foram avaliados 12 pacientes com TCE leve e moderado. RESULTADOS: Foram identificados déficits graves de memória episódica verbal para evocação imediata, tardia e de reconhecimento, de memória episódica visuo-espacial para evocação imediata e tardia, nomeação, fluência verbal nominal e velocidade de processamento de informações. CONCLUSÃO: Os resultados do estudo argumentam a favor da importância de avaliação neuropsicológica abrangente mesmo em casos de TCE leve a fim de se identificar funções comprometidas e preservadas, proporcionando condutas e programas de reabilitação adequados a cada caso.
  • article 49 Citação(ões) na Scopus
    Performance of an adult Brazilian sample on the Trail Making Test and Stroop Test
    (2014) CAMPANHOLO, Kenia Repiso; ROMÃO, Marcos Antunes; MACHADO, Melissa de Almeida Rodrigues; SERRAO, Valéria Trunkl; COUTINHO, Denise Gonçalves Cunha; BENUTE, Gláucia Rosana Guerra; LUCIA, Mara Cristina Souza de
    ABSTRACT Objective: The Trail Making Test (TMT) and Stroop Test (ST) are attention tests widely used in clinical practice and research. The aim of this study was to provide normative data for the adult Brazilian population and to study the influence of gender, age and education on the TMT parts A and B, and ST cards A, B and C. Methods: We recruited 1447 healthy subjects aged ≥18 years with an educational level of 0-25 years who were native speakers of Portuguese (Brazilian). The subjects were evaluated by the Matrix Reasoning and Vocabulary subtests of the Wechsler Adult Intelligence Scale-III, along with the TMTA, TMTB and ST A, B and C. Results: Among the participants, mean intellectual efficiency was 103.20 (SD: 12.0), age 41.0 (SD: 16.4) years and education 11.9 (SD: 5.6) years. There were significant differences between genders on the TMTA (p=0.002), TMTB (p=0.017) and STC (p=0.024). Age showed a positive correlation with all attention tests, whereas education showed a negative correlation. Gender was not found to be significant on the multiple linear regression model, but age and education maintained their interference. Conclusion: Gender did not have the major impact on attentional tasks observed for age and education, both of which should be considered in the stratification of normative samples.