Association between language development and auditory processing disorders

Carregando...
Imagem de Miniatura
Citações na Scopus
11
Tipo de produção
article
Data de publicação
2014
Título da Revista
ISSN da Revista
Título do Volume
Editora
ASSOC BRASILEIRA OTORRINOLARINGOLOGIA & CIRURGIA CERVICOFACIAL
Citação
BRAZILIAN JOURNAL OF OTORHINOLARYNGOLOGY, v.80, n.3, p.231-236, 2014
Projetos de Pesquisa
Unidades Organizacionais
Fascículo
Resumo
Introduction: It is crucial to understand the complex processing of acoustic stimuli along the auditory pathway;comprehension of this complex processing can facilitate our understanding of the processes that underlie normal and altered human communication. Aim: To investigate the performance and lateralization effects on auditory processing assessment in children with specific language impairment (SLI), relating these findings to those obtained in children with auditory processing disorder (APD) and typical development (TD). Material and methods: Prospective study. Seventy-five children, aged 6-12 years, were separated in three groups: 25 children with SLI, 25 children with APD, and 25 children with TD. All went through the following tests: speech-in-noise test, Dichotic Digit test and Pitch Pattern Sequencing test. Results: The effects of lateralization were observed only in the SLI group, with the left ear presenting much lower scores than those presented to the right ear. The inter-group analysis has shown that in all tests children from APD and SLI groups had significantly poorer performance compared to TD group. Moreover, SLI group presented worse results than APD group. Conclusion: This study has shown, in children with SLI, an inefficient processing of essential sound components and an effect of lateralization. These findings may indicate that neural processes (required for auditory processing) are different between auditory processing and speech disorders.
INTRODUÇÃO: Entender como os estímulos acústicos são processados ao longo da via auditiva é fundamental para compreender os processos que subjazem à comunicação humana normal e alterada. OBJETIVO: Investigar o desempenho e efeitos de lateralidade na avaliação do processamento auditivo em crianças com distúrbio específico de linguagem (DEL), comparando os resultados obtidos aos encontrados em crianças com transtorno de processamento auditivo (TPA) e desenvolvimento típico (DT). MATERIAL E MÉTODO: Estudo Prospectivo. 75 crianças (6-12 anos), divididas em três grupos (25 crianças com DEL, 25 crianças com TPA e 25 crianças em DT), foram submetidas aos seguintes testes: Teste de Figura com Ruído, Teste Dicótico de Dígitos e Teste de Padrão de Frequência. RESULTADO: Os efeitos de lateralidade foram observados apenas no grupo DEL, sendo o desempenho na orelha esquerda inferior ao apresentado na orelha direita. Na comparação intergrupos, o desempenho dos grupos TPA e DEL foi significativamente inferior ao observado no grupo DT para todos os testes. Além disso, observamos nas crianças do grupo DEL um desempenho inferior às do grupo TPA. CONCLUSÃO: Este estudo constatou o processamento ineficiente de componentes cruciais de sons e o efeito de lateralidade em crianças com DEL. Esses achados evidenciam que os processos neurais que subjazem ao processamento auditivo são diferentes entre alterações de processamento auditivo e alterações de fala.
Palavras-chave
Auditory perception, Speech perception, Language development disorders, Percepção auditiva, Percepção da fala, Transtornos do desenvolvimento da linguagem
Referências
  1. Basu M, 2009, DEVELOPMENTAL SCI, V13, P77
  2. Befi-Lopes DM, 2004, TRATADO FONOAUDIOLOG, P547
  3. Bellis TJ, 2002, BRAIN CANT HEAR UNRA
  4. Benasich AA, 2002, BEHAV BRAIN RES, V136, P31, DOI 10.1016/S0166-4328(02)00098-0
  5. Bishop DVM, 1999, J SPEECH LANG HEAR R, V42, P1295
  6. Ferguson MA, 2011, J SPEECH LANG HEAR R, V54, P211, DOI 10.1044/1092-4388(2010/09-0167)
  7. HEILMAN KM, 1973, NEUROLOGY, V23, P384
  8. Helzer JR, 1996, PERCEPT MOTOR SKILL, V83, P1171
  9. KIMURA D, 1961, CAN J PSYCHOLOGY, V15, P166, DOI 10.1037/h0083219
  10. Leonard L. B., 1998, CHILDREN SPECIFIC LA
  11. Machado A., 2004, NEUROANATOMIA FUNCIO
  12. Miller CA, 2011, J COMMUN DISORD, V44, P745, DOI 10.1016/j.jcomdis.2011.04.001
  13. Moncrieff DW, 2011, BRAIN COGNITION, V76, P316, DOI 10.1016/j.bandc.2011.03.013
  14. Moncrieff DW, 2008, DYSLEXIA, V14, P54, DOI 10.1002/dys.344
  15. MORALESG.C, 1972, ACTA OTO-LARYNGOL, V74, P307, DOI 10.3109/00016487209128456
  16. MORTON LL, 1994, J CLIN EXP NEUROPSYC, V16, P556, DOI 10.1080/01688639408402667
  17. Musiek FE, 1984, SEMIN HEAR, V5, P219, DOI 10.1055/s-0028-1095747
  18. Pereira LD, 2011, PROCESSAMENTO AUDITI
  19. PHILLIPS DP, 1990, BEHAV BRAIN RES, V40, P85, DOI 10.1016/0166-4328(90)90001-U
  20. Raven J, 1988, MATRIZES PROGR COLOR
  21. Rinker T, 2007, NEUROSCI LETT, V413, P99, DOI 10.1016/j.neulet.2006.11.033
  22. Roup CM, 2011, J SPEECH LANG HEAR R, V54, P292, DOI 10.1044/1092-4388(2010/09-0230)
  23. Sinha SO, 1959, THESIS MCGILL U CANA
  24. SUSSMAN JE, 1993, J SPEECH HEAR RES, V36, P1286
  25. TALLAL P, 1973, NATURE, V241, P468, DOI 10.1038/241468a0
  26. Tallal P, 2000, P NATL ACAD SCI USA, V97, P2402, DOI 10.1073/pnas.97.6.2402
  27. Tomblin B, 1995, J SPEECH HEAR RES, V38, P387
  28. Whitehouse AJO, 2008, BRAIN, V131, P3193, DOI 10.1093/brain/awn266