Photos, narratives, and impressions about the city of children living in the periphery of Sao Paulo

Carregando...
Imagem de Miniatura
Citações na Scopus
3
Tipo de produção
article
Data de publicação
2021
Título da Revista
ISSN da Revista
Título do Volume
Editora
CUBA EDITORA
Autores
BERTAGNONI, Larissa
Citação
CADERNOS BRASILEIROS DE TERAPIA OCUPACIONAL-BRAZILIAN JOURNAL OF OCCUPATIONAL THERAPY, v.29, article ID e2803, 25p, 2021
Projetos de Pesquisa
Unidades Organizacionais
Fascículo
Resumo
Children in vulnerable conditions represent the social group most exposed to constraints that make it difficult to know and belong to the city where they live. The objective of this research was to know and understand the perceptions of children living in complex vulnerable conditions, living in the periphery, about their neighborhood in the city of Sao Paulo, as well as to identify the relations they establish with these spaces. It was collaborative participatory research through photovoice. Seven meetings were held with a group of five children between 08 and 10 years old, without severe mental disorders, being followed up at a Child and Adolescent Psychosocial Care Center (CAPSij). The verbal and visual narratives underwent a thematic analysis in dialogue with the researcher's field diary, which resulted in the following categories: (1) Body: experimenting with oneself and forming a group, (2) CAPSij: revisiting a known space through photography, (3) The territory as a place of desire and consumption, (4) Everyday life paths and life histories at a physical and existential territory and (5) The subtleties amidst the concrete of the city: territory and nature. The research revealed that children have a detailed and critical view of their spaces of circulation and their relationships with them. A view permeated by their singularities of life, attending to the beautiful and the subtlety of nature amid the gray concrete of the city, constantly dialoguing with mass cultures and hegemonic social values.
Crianças em situação de vulnerabilidade representam o grupo social mais exposto a constrangimentos que dificultam a tarefa de conhecer e pertencer à cidade onde moram. O objetivo desta pesquisa foi conhecer e compreender as percepções de crianças vivendo em condições complexas de vulnerabilidades, residentes na periferia, acerca de seu território na cidade de São Paulo, assim como identificar as relações por elas estabelecidas com esses espaços. Tratou-se de uma pesquisa participativa, de caráter colaborativo, por meio do fotovoz. Foram realizados sete encontros com um grupo de cinco crianças entre 08 e 10 anos de idade em acompanhamento em um Centro de Atenção Psicossocial Infanto-Juvenil (CAPSij). As narrativas verbais e visuais passaram por análise temática em diálogo com diário de campo da pesquisadora, que resultou nas seguintes categorias: (1) Corpo: experimentando a si mesmo e constituindo um grupo; (2) CAPSij: revisitando pela fotografia um espaço conhecido; (3) O território como lugar de desejo e consumo; (4) Percursos cotidianos e histórias de vida no território físico e existencial e; (5) As sutilezas em meio ao concreto da cidade: território e natureza. A pesquisa revelou que as crianças têm um olhar detalhado e crítico sobre seus espaços de circulação e pelas relações estabelecidas com o território. Olhar este permeado por suas singularidades de vida, atento ao belo e à delicadeza da natureza em meio ao concreto cinza da cidade, dialogando constantemente com as culturas de massa e os valores sociais hegemônicos.
Palavras-chave
Childhood, Occupational Therapy, Social Participation, Social Vulnerability, Culture, Criança, Participação Social, Vulnerabilidade Social, Cultura
Referências
  1. Alderson Priscilla, 2005, Educ. Soc., V26, P419, DOI 10.1590/S0101-73302005000200007
  2. Andonian L, 2010, OCCUP THER MENT HEAL, V26, P401, DOI 10.1080/0164212X.2010.518435
  3. Berinstein S, 2009, OCCUP THER INT, V16, P89, DOI 10.1002/oti.270
  4. BROUGERE Gilles, 2001, BRINQUEDO E CULTURA
  5. Casey EdwardS., 1996, SENSES PLACE, P14, DOI 10.1177/004057369905600123
  6. CASTRO L. R., 2002, PSICOLOGIA REV, V8, P47
  7. CHRISTENSEN P., 2010, INFANCIA PERSPECTIVA, P143
  8. Christensen PiaHaudrup., 2004, CHILD SOC, V18, P165, DOI 10.1002/CHI.823
  9. Corsaro W., 1997, SOCIOLOGY CHILDHOOD
  10. Delgado Ana Cristina Coll, 2005, Cad. Pesqui., V35, P161, DOI 10.1590/S0100-15742005000200009
  11. Ferigato SH, 2018, CAD BRAS TER OCUP, V26, P768, DOI [10.4322/2526-8910.ctoao1173, 10.4322/2526-8910.ctoAO1173]
  12. Greco V, 2017, SCAND J OCCUP THER, V24, P222, DOI 10.1080/11038128.2016.1234642
  13. Horton J, 2014, SOC CULT GEOGR, V15, P94, DOI 10.1080/14649365.2013.864782
  14. Kinoshita R. T., 1996, REABILITACAO PSICOSS, P55
  15. Lal S, 2012, CAN J OCCUP THER, V79, P181, DOI 10.2182/cjot.2012.79.3.8
  16. Lynch H, 2018, OTJR-OCCUP PART HEAL, V38, P56, DOI 10.1177/1539449217718504
  17. Minayo MCS, 1999, DESAFIO CONHECIMENTO, V6
  18. Muller F., 2007, THESIS U FEDERAL RIO
  19. Müller Fernanda, 2014, Educ. Soc., V35, P659, DOI 10.1590/ES0101-7330201435128129342
  20. Müller Fernanda, 2006, Educ. Soc., V27, P553, DOI 10.1590/S0101-73302006000200012
  21. Oliveira F., 2010, PLURAL INFANCIA APOR, P32
  22. OLIVER F. C., 1999, REV TERAPIA OCUPACIO, V10, P1
  23. Pérez Beatriz Corsino, 2008, Psicol. Soc., V20, P181, DOI 10.1590/S0102-71822008000200005
  24. Prous A, 2010, BAR INT SER, V2124, P21
  25. Rasmussen K., 2003, CHILDREN CITY HOME N, P82
  26. Saraceno B., 2001, LIBERTANDO IDENTIDAD, V2
  27. SARMENTO M. J., 2003, CULTURAS INFANCIA NA
  28. Sarmento Manuel Jacinto, 2005, Educ. Soc., V26, P361, DOI 10.1590/S0101-73302005000200003
  29. SARMENTO Manuel Jacinto, 2007, INFANCIA IN VISIVEL, P25
  30. Takeiti B. A., 2014, THESIS PONTIFICIA U
  31. TARDIF M., 2001, SUBJETIVIDADE CIDADA, V22, P11
  32. [No title captured]