Please use this identifier to cite or link to this item:
https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/39664
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Sistema FMUSP-HC: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Hospital das Clínicas da FMUSP | |
dc.contributor.author | LISBOA, Amanda Barbosa | |
dc.contributor.author | CICCONE, Marcela Rodrigues | |
dc.contributor.author | KADEKARU, Marina | |
dc.contributor.author | RIOS, Izabel Cristina | |
dc.date.accessioned | 2021-03-09T21:22:58Z | - |
dc.date.available | 2021-03-09T21:22:58Z | - |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAçãO MéDICA, v.45, n.1, p.e015, 2021 | |
dc.identifier.issn | 1981-5271 | |
dc.identifier.uri | https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/39664 | - |
dc.description.abstract | Abstract: Introduction: The humanization of assistance is associated to empathy, embracing, and effective communication, being part of the medical training. According to its nature, humanization requires methods that involve affections and stimulates critical thinking. Objective: Extensive literature shows the benefits of the arts in medical education; however, there are still few studies on dancing, the subject of this study, which was carried out by medical students and whose aim was to investigate hospital dancing in the teaching of humanization, from the perspective of medical students. Method: A qualitative action research study was designed, in which medical students performed choreographies for patients, companions and employees in three different wards of the teaching hospital. The action consisted of continuous cycles in the planning of interventions, performance, observing, reflection, and re-planning of subsequent actions, in a systematic manner and controlled by the researchers. Data production took place by direct observation, narratives and focal group. The data were analyzed using the content and thematic analysis methods. Results: For three months, 17 female and 7 male students between 18 and 24 years of age performed the action, producing data that was subsequently classified into 3 thematic categories: 1. Dimension of affection: contents of the student’s emotional character; 2. Care dimension: contents about caring for the patient; 3. Dance dimension: contents on dance in the humanistic training in Medicine. In the triangulation of the techniques, it was observed that joy, anxiety, and the perception of dance as an instrument of bonding were significant. The experience of changing socially-marked places for the student and the patient made the student face and overcome different feelings. The dance allowed the refinement of the look and the capacity to understand the other, taking into account perspectives that converge to or diverge from their own convictions. On the other hand, the students experienced the anxiety and joy of an encounter with themselves, perceiving dance as a pleasurable and humanizing activity. Conclusion: The dance in the hospital lead to experiences and reflections that stimulated the students’ self-knowledge, favored the student-patient relationship, and brought elements to understand the use of dancing in medicine, mainly for the teaching of empathy and humanized care. | eng |
dc.description.abstract | Resumo: Introdução: a humanização está relacionada à empatia, acolhimento, e comunicação efetiva, fazendo parte da formação médica. Pela sua natureza, a humanização requer métodos que mobilizem afetos e estimulem pensamento crítico, justificando o uso das artes como ferramenta de ensino. Vasta literatura mostra os benefícios das artes no ensino médico, entretanto ainda há poucos estudos sobre a dança, objeto deste artigo, em que apresentamos uma pesquisa conduzida por estudantes de medicina, cujo objetivo foi investigar a dança em hospital no ensino de humanização, na perspectiva dos estudantes. Método: desenhou-se uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação, na qual alunos de medicina executaram coreografias para pacientes, acompanhantes e funcionários em três diferentes enfermarias do hospital-escola. A ação consistiu em ciclos contínuos de planejamento das intervenções, realização, observação, reflexão e replanejamento das ações subsequentes, de forma sistematizada e controlada pelas pesquisadoras. A produção de dados se deu por observação direta, narrativas e grupo focal. Os dados foram analisados pelos métodos de análise de conteúdo e temática. Resultados: durante três meses, 17 alunas e 7 alunos entre 18 e 24 anos de idade realizaram a ação, produzindo dados posteriormente classificados em 3 categorias temáticas: 1. Dimensão do afeto: conteúdos de caráter emocional do aluno; 2. Dimensão do cuidado: conteúdos sobre cuidar do paciente; 3. Dimensão da dança: conteúdos sobre dança na formação humanista em medicina. Na triangulação das técnicas, verificou-se que alegria, ansiedade, e percepção da dança como instrumento de criação de vínculo foram expressivas. A vivência da mudança dos lugares socialmente marcados para o estudante e o paciente fez com que o aluno enfrentasse e superasse sentimentos diversos. A dança permitiu o refinamento do olhar e da capacidade de compreender o outro, levando em conta perspectivas convergentes ou divergentes às suas próprias convicções. Por outro lado, os alunos vivenciaram ansiedade e alegria de um encontro consigo mesmo, percebendo a dança como atividade prazerosa e promotora da humanização. Conclusão: A dança no hospital provocou vivências e reflexões que estimularam o autoconhecimento, favoreceram a relação estudante-paciente, trouxeram elementos para entender o uso da dança em medicina, especialmente para o ensino da empatia e do cuidado humanizado. | por |
dc.language.iso | eng | por |
dc.publisher | Associação Brasileira de Educação Médica | eng |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Educação Médica | |
dc.rights | openAccess | eng |
dc.subject | Humanism | eng |
dc.subject | Medical Education | eng |
dc.subject | Dancing | eng |
dc.subject | Qualitative Research | eng |
dc.subject | Empathy | eng |
dc.subject | Humanização da Assistência | eng |
dc.subject | Educação Médica | eng |
dc.subject | Dança | eng |
dc.subject | Pesquisa Qualitativa | eng |
dc.subject | Empatia | eng |
dc.title | Humanistic training in Medicine through dancing in the hospital: students’ perceptions | eng |
dc.title.alternative | Formação humanística em medicina por meio da dança em hospital: percepções de alunos | eng |
dc.type | article | eng |
dc.rights.holder | Copyright Associação Brasileira de Educação Médica | eng |
dc.identifier.doi | 10.1590/1981-5271v45.1-20200034.ing | |
dc.subject.wos | Health Care Sciences & Services | eng |
dc.type.category | original article | eng |
dc.type.version | publishedVersion | eng |
hcfmusp.description.beginpage | e015 | |
hcfmusp.description.issue | 1 | |
hcfmusp.description.volume | 45 | |
hcfmusp.origem | sciELO | |
hcfmusp.origem.id | SCIELO:S0100-55022021000100211 | |
hcfmusp.relation.reference | Amorim Karla Patricia, 2018, Rev. bras. educ. med., V42, P54, DOI 10.1590/1981-52712015v42n2rb20170027 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Batt-Rawden SA, 2013, ACAD MED, V88, P1171, DOI 10.1097/ACM.0b013e318299f3e3 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Blasco PG, 2011, Rev Bras Med, V68, P1 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Boissy A, 2017, NEJM Catal Innov Care Deliv | eng |
hcfmusp.relation.reference | Caprara A, 1999, Cad Saude Publica, V15, P647, DOI 10.1590/S0102-311X1999000300023 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Caprara Andrea, 2004, Ciênc. saúde coletiva, V9, P139, DOI 10.1590/S1413-81232004000100014 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Silva Carlos Maximiliano Gaspar Carvalho Heil, 2011, Ciênc. saúde coletiva, V16, P1457, DOI 10.1590/S1413-81232011000700081 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Chou CM, 2014, ACAD MED, V89, P1252, DOI 10.1097/ACM.0000000000000405 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Collier R, 2017, CAN MED ASSOC J, V189, pE1242, DOI 10.1503/cmaj.1095499 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Costa Fabrício Donizete da, 2010, Rev. bras. educ. med., V34, P261, DOI 10.1590/S0100-55022010000200010 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Castro Eliane Dias de, 2007, Interface (Botucatu), V11, P365, DOI 10.1590/S1414-32832007000200017 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Goodyear-Smith F, 2001, HEALTH CARE ANAL, V9, P449, DOI 10.1023/A:1013812802937 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Goold SD, 1999, J GEN INTERN MED, V14, pS26, DOI 10.1046/j.1525-1497.1999.00267.x | eng |
hcfmusp.relation.reference | Guzzo MSL, 2015, Pensar a Prática, V18, P212 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Hojat M, 2002, AM J PSYCHIAT, V159, P1563, DOI 10.1176/appi.ajp.159.9.1563 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Kelm Z, 2014, BMC MED EDUC, V14, DOI 10.1186/1472-6920-14-219 | eng |
hcfmusp.relation.reference | King Ann, 2013, J Grad Med Educ, V5, P385, DOI 10.4300/JGME-D-13-00072.1 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Loh K Y, 2008, Med J Malaysia, V63, P85 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Lyndon A, 2016, Burnout among health professionals and its effect on patient safety: annual perspective 2015, P1 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Mangione S, 2018, J GEN INTERN MED, V33, P628, DOI 10.1007/s11606-017-4275-8 | eng |
hcfmusp.relation.reference | McMurray JE, 1997, J GEN INTERN MED, V12, P711, DOI 10.1046/j.1525-1497.1997.07145.x | eng |
hcfmusp.relation.reference | Mendes RNS, 2010, Humanização e acolhimento: uma revisão sistemática de literatura sobre a assistência no Sistema Único de Saúde | eng |
hcfmusp.relation.reference | Millan Luiz Roberto, 2008, Rev. Assoc. Med. Bras., V54, P90, DOI 10.1590/S0104-42302008000100027 | eng |
hcfmusp.relation.reference | MINAYO M. C. S., 1992, O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde | eng |
hcfmusp.relation.reference | Montgomery L, 2017, FAM MED, V49, P378 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Mori Mariana Ono, 2012, Rev. bras. educ. med., V36, P536, DOI 10.1590/S0100-55022012000600013 | eng |
hcfmusp.relation.reference | ONG LML, 1995, SOC SCI MED, V40, P903, DOI 10.1016/0277-9536(94)00155-M | eng |
hcfmusp.relation.reference | Pratt Rosalie Rebollo, 2004, Phys Med Rehabil Clin N Am, V15, P827, DOI 10.1016/j.pmr.2004.03.004 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Ramos-Cerqueira Ana Teresa de Abreu, 2002, Interface (Botucatu), V6, P107, DOI 10.1590/S1414-32832002000200008 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Rios IC, 2012, Rev Med, V91, P159 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Rios IC, Rev Bras Educ Med, V33, P253 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Rios IC, 2012, Humanização e humanidades em medicina: A formação médica na cultura contemporânea | eng |
hcfmusp.relation.reference | RIOS Izabel C., 2010, Subjetividade contemporânea na educação médica: a formação humanística em medicina | eng |
hcfmusp.relation.reference | Rios Izabel Cristina, 2016, Rev. bras. educ. med., V40, P21, DOI 10.1590/1981-52712015v40n1e01032015 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Rios Izabel Cristina, 2010, Ciênc. saúde coletiva, V15, P1725, DOI 10.1590/S1413-81232010000700084 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Rippstein-Leuenberger Karin, 2017, BMJ Open, V7, pe015826, DOI 10.1136/bmjopen-2017-015826 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Ritter M, 1996, ART PSYCHOTHER, V23, P249, DOI 10.1016/0197-4556(96)00027-5 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Rosa EA, 2013, Rev Med Res, V15, P50 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Sena AG, 2011, Doutores da Alegria e profissionais de saúde: o palhaço de hospital na percepção de quem cuida | eng |
hcfmusp.relation.reference | Shapiro J, 2016, BMC Med Educ, V16, P1 | eng |
hcfmusp.relation.reference | SUCHMAN AL, 1993, MED CARE, V31, P1083, DOI 10.1097/00005650-199312000-00002 | eng |
hcfmusp.relation.reference | Bennett DM, 2014, BRIT J PSYCHIAT, V205, P76, DOI [10.1192/bjp.205.1.76, 10.1192/bjp.205.1.76a] | eng |
hcfmusp.relation.reference | Wolters FJ, 2012, PERSPECT MED EDUC, V1, P43, DOI 10.1007/s40037-012-0008-1 | eng |
hcfmusp.relation.reference | 2015, The British Columbia Patient-Centred Care Framework, P1 | eng |
dc.description.index | PubMed | eng |
Appears in Collections: | Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/IMREA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
art_LISBOA_Humanistic_training_in_Medicine_through_dancing_in_the_2021-eng.PDF | publishedVersion (English) | 314.56 kB | Adobe PDF | View/Open |
art_LISBOA_Humanistic_training_in_Medicine_through_dancing_in_the_2021_por.PDF | publishedVersion (Portuguese) | 289.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.