Please use this identifier to cite or link to this item: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/39664
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSistema FMUSP-HC: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Hospital das Clínicas da FMUSP
dc.contributor.authorLISBOA, Amanda Barbosa
dc.contributor.authorCICCONE, Marcela Rodrigues
dc.contributor.authorKADEKARU, Marina
dc.contributor.authorRIOS, Izabel Cristina
dc.date.accessioned2021-03-09T21:22:58Z-
dc.date.available2021-03-09T21:22:58Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationREVISTA BRASILEIRA DE EDUCAçãO MéDICA, v.45, n.1, p.e015, 2021
dc.identifier.issn1981-5271
dc.identifier.urihttps://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/39664-
dc.description.abstractAbstract: Introduction: The humanization of assistance is associated to empathy, embracing, and effective communication, being part of the medical training. According to its nature, humanization requires methods that involve affections and stimulates critical thinking. Objective: Extensive literature shows the benefits of the arts in medical education; however, there are still few studies on dancing, the subject of this study, which was carried out by medical students and whose aim was to investigate hospital dancing in the teaching of humanization, from the perspective of medical students. Method: A qualitative action research study was designed, in which medical students performed choreographies for patients, companions and employees in three different wards of the teaching hospital. The action consisted of continuous cycles in the planning of interventions, performance, observing, reflection, and re-planning of subsequent actions, in a systematic manner and controlled by the researchers. Data production took place by direct observation, narratives and focal group. The data were analyzed using the content and thematic analysis methods. Results: For three months, 17 female and 7 male students between 18 and 24 years of age performed the action, producing data that was subsequently classified into 3 thematic categories: 1. Dimension of affection: contents of the student’s emotional character; 2. Care dimension: contents about caring for the patient; 3. Dance dimension: contents on dance in the humanistic training in Medicine. In the triangulation of the techniques, it was observed that joy, anxiety, and the perception of dance as an instrument of bonding were significant. The experience of changing socially-marked places for the student and the patient made the student face and overcome different feelings. The dance allowed the refinement of the look and the capacity to understand the other, taking into account perspectives that converge to or diverge from their own convictions. On the other hand, the students experienced the anxiety and joy of an encounter with themselves, perceiving dance as a pleasurable and humanizing activity. Conclusion: The dance in the hospital lead to experiences and reflections that stimulated the students’ self-knowledge, favored the student-patient relationship, and brought elements to understand the use of dancing in medicine, mainly for the teaching of empathy and humanized care.eng
dc.description.abstractResumo: Introdução: a humanização está relacionada à empatia, acolhimento, e comunicação efetiva, fazendo parte da formação médica. Pela sua natureza, a humanização requer métodos que mobilizem afetos e estimulem pensamento crítico, justificando o uso das artes como ferramenta de ensino. Vasta literatura mostra os benefícios das artes no ensino médico, entretanto ainda há poucos estudos sobre a dança, objeto deste artigo, em que apresentamos uma pesquisa conduzida por estudantes de medicina, cujo objetivo foi investigar a dança em hospital no ensino de humanização, na perspectiva dos estudantes. Método: desenhou-se uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação, na qual alunos de medicina executaram coreografias para pacientes, acompanhantes e funcionários em três diferentes enfermarias do hospital-escola. A ação consistiu em ciclos contínuos de planejamento das intervenções, realização, observação, reflexão e replanejamento das ações subsequentes, de forma sistematizada e controlada pelas pesquisadoras. A produção de dados se deu por observação direta, narrativas e grupo focal. Os dados foram analisados pelos métodos de análise de conteúdo e temática. Resultados: durante três meses, 17 alunas e 7 alunos entre 18 e 24 anos de idade realizaram a ação, produzindo dados posteriormente classificados em 3 categorias temáticas: 1. Dimensão do afeto: conteúdos de caráter emocional do aluno; 2. Dimensão do cuidado: conteúdos sobre cuidar do paciente; 3. Dimensão da dança: conteúdos sobre dança na formação humanista em medicina. Na triangulação das técnicas, verificou-se que alegria, ansiedade, e percepção da dança como instrumento de criação de vínculo foram expressivas. A vivência da mudança dos lugares socialmente marcados para o estudante e o paciente fez com que o aluno enfrentasse e superasse sentimentos diversos. A dança permitiu o refinamento do olhar e da capacidade de compreender o outro, levando em conta perspectivas convergentes ou divergentes às suas próprias convicções. Por outro lado, os alunos vivenciaram ansiedade e alegria de um encontro consigo mesmo, percebendo a dança como atividade prazerosa e promotora da humanização. Conclusão: A dança no hospital provocou vivências e reflexões que estimularam o autoconhecimento, favoreceram a relação estudante-paciente, trouxeram elementos para entender o uso da dança em medicina, especialmente para o ensino da empatia e do cuidado humanizado.por
dc.language.isoengpor
dc.publisherAssociação Brasileira de Educação Médicaeng
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica
dc.rightsopenAccesseng
dc.subjectHumanismeng
dc.subjectMedical Educationeng
dc.subjectDancingeng
dc.subjectQualitative Researcheng
dc.subjectEmpathyeng
dc.subjectHumanização da Assistênciaeng
dc.subjectEducação Médicaeng
dc.subjectDançaeng
dc.subjectPesquisa Qualitativaeng
dc.subjectEmpatiaeng
dc.titleHumanistic training in Medicine through dancing in the hospital: students’ perceptionseng
dc.title.alternativeFormação humanística em medicina por meio da dança em hospital: percepções de alunoseng
dc.typearticleeng
dc.rights.holderCopyright Associação Brasileira de Educação Médicaeng
dc.identifier.doi10.1590/1981-5271v45.1-20200034.ing
dc.subject.wosHealth Care Sciences & Serviceseng
dc.type.categoryoriginal articleeng
dc.type.versionpublishedVersioneng
hcfmusp.description.beginpagee015
hcfmusp.description.issue1
hcfmusp.description.volume45
hcfmusp.origemsciELO
hcfmusp.origem.idSCIELO:S0100-55022021000100211
hcfmusp.relation.referenceAmorim Karla Patricia, 2018, Rev. bras. educ. med., V42, P54, DOI 10.1590/1981-52712015v42n2rb20170027eng
hcfmusp.relation.referenceBatt-Rawden SA, 2013, ACAD MED, V88, P1171, DOI 10.1097/ACM.0b013e318299f3e3eng
hcfmusp.relation.referenceBlasco PG, 2011, Rev Bras Med, V68, P1eng
hcfmusp.relation.referenceBoissy A, 2017, NEJM Catal Innov Care Deliveng
hcfmusp.relation.referenceCaprara A, 1999, Cad Saude Publica, V15, P647, DOI 10.1590/S0102-311X1999000300023eng
hcfmusp.relation.referenceCaprara Andrea, 2004, Ciênc. saúde coletiva, V9, P139, DOI 10.1590/S1413-81232004000100014eng
hcfmusp.relation.referenceSilva Carlos Maximiliano Gaspar Carvalho Heil, 2011, Ciênc. saúde coletiva, V16, P1457, DOI 10.1590/S1413-81232011000700081eng
hcfmusp.relation.referenceChou CM, 2014, ACAD MED, V89, P1252, DOI 10.1097/ACM.0000000000000405eng
hcfmusp.relation.referenceCollier R, 2017, CAN MED ASSOC J, V189, pE1242, DOI 10.1503/cmaj.1095499eng
hcfmusp.relation.referenceCosta Fabrício Donizete da, 2010, Rev. bras. educ. med., V34, P261, DOI 10.1590/S0100-55022010000200010eng
hcfmusp.relation.referenceCastro Eliane Dias de, 2007, Interface (Botucatu), V11, P365, DOI 10.1590/S1414-32832007000200017eng
hcfmusp.relation.referenceGoodyear-Smith F, 2001, HEALTH CARE ANAL, V9, P449, DOI 10.1023/A:1013812802937eng
hcfmusp.relation.referenceGoold SD, 1999, J GEN INTERN MED, V14, pS26, DOI 10.1046/j.1525-1497.1999.00267.xeng
hcfmusp.relation.referenceGuzzo MSL, 2015, Pensar a Prática, V18, P212eng
hcfmusp.relation.referenceHojat M, 2002, AM J PSYCHIAT, V159, P1563, DOI 10.1176/appi.ajp.159.9.1563eng
hcfmusp.relation.referenceKelm Z, 2014, BMC MED EDUC, V14, DOI 10.1186/1472-6920-14-219eng
hcfmusp.relation.referenceKing Ann, 2013, J Grad Med Educ, V5, P385, DOI 10.4300/JGME-D-13-00072.1eng
hcfmusp.relation.referenceLoh K Y, 2008, Med J Malaysia, V63, P85eng
hcfmusp.relation.referenceLyndon A, 2016, Burnout among health professionals and its effect on patient safety: annual perspective 2015, P1eng
hcfmusp.relation.referenceMangione S, 2018, J GEN INTERN MED, V33, P628, DOI 10.1007/s11606-017-4275-8eng
hcfmusp.relation.referenceMcMurray JE, 1997, J GEN INTERN MED, V12, P711, DOI 10.1046/j.1525-1497.1997.07145.xeng
hcfmusp.relation.referenceMendes RNS, 2010, Humanização e acolhimento: uma revisão sistemática de literatura sobre a assistência no Sistema Único de Saúdeeng
hcfmusp.relation.referenceMillan Luiz Roberto, 2008, Rev. Assoc. Med. Bras., V54, P90, DOI 10.1590/S0104-42302008000100027eng
hcfmusp.relation.referenceMINAYO M. C. S., 1992, O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúdeeng
hcfmusp.relation.referenceMontgomery L, 2017, FAM MED, V49, P378eng
hcfmusp.relation.referenceMori Mariana Ono, 2012, Rev. bras. educ. med., V36, P536, DOI 10.1590/S0100-55022012000600013eng
hcfmusp.relation.referenceONG LML, 1995, SOC SCI MED, V40, P903, DOI 10.1016/0277-9536(94)00155-Meng
hcfmusp.relation.referencePratt Rosalie Rebollo, 2004, Phys Med Rehabil Clin N Am, V15, P827, DOI 10.1016/j.pmr.2004.03.004eng
hcfmusp.relation.referenceRamos-Cerqueira Ana Teresa de Abreu, 2002, Interface (Botucatu), V6, P107, DOI 10.1590/S1414-32832002000200008eng
hcfmusp.relation.referenceRios IC, 2012, Rev Med, V91, P159eng
hcfmusp.relation.referenceRios IC, Rev Bras Educ Med, V33, P253eng
hcfmusp.relation.referenceRios IC, 2012, Humanização e humanidades em medicina: A formação médica na cultura contemporâneaeng
hcfmusp.relation.referenceRIOS Izabel C., 2010, Subjetividade contemporânea na educação médica: a formação humanística em medicinaeng
hcfmusp.relation.referenceRios Izabel Cristina, 2016, Rev. bras. educ. med., V40, P21, DOI 10.1590/1981-52712015v40n1e01032015eng
hcfmusp.relation.referenceRios Izabel Cristina, 2010, Ciênc. saúde coletiva, V15, P1725, DOI 10.1590/S1413-81232010000700084eng
hcfmusp.relation.referenceRippstein-Leuenberger Karin, 2017, BMJ Open, V7, pe015826, DOI 10.1136/bmjopen-2017-015826eng
hcfmusp.relation.referenceRitter M, 1996, ART PSYCHOTHER, V23, P249, DOI 10.1016/0197-4556(96)00027-5eng
hcfmusp.relation.referenceRosa EA, 2013, Rev Med Res, V15, P50eng
hcfmusp.relation.referenceSena AG, 2011, Doutores da Alegria e profissionais de saúde: o palhaço de hospital na percepção de quem cuidaeng
hcfmusp.relation.referenceShapiro J, 2016, BMC Med Educ, V16, P1eng
hcfmusp.relation.referenceSUCHMAN AL, 1993, MED CARE, V31, P1083, DOI 10.1097/00005650-199312000-00002eng
hcfmusp.relation.referenceBennett DM, 2014, BRIT J PSYCHIAT, V205, P76, DOI [10.1192/bjp.205.1.76, 10.1192/bjp.205.1.76a]eng
hcfmusp.relation.referenceWolters FJ, 2012, PERSPECT MED EDUC, V1, P43, DOI 10.1007/s40037-012-0008-1eng
hcfmusp.relation.reference2015, The British Columbia Patient-Centred Care Framework, P1eng
dc.description.indexPubMedeng
Appears in Collections:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - HC/IMREA
Instituto de Medicina Física e de Reabilitação - HC/IMREA


Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_LISBOA_Humanistic_training_in_Medicine_through_dancing_in_the_2021-eng.PDFpublishedVersion (English)314.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
art_LISBOA_Humanistic_training_in_Medicine_through_dancing_in_the_2021_por.PDFpublishedVersion (Portuguese)289.11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.