Educação em psiquiatria do desenvolvimento: resultados preliminares em estudantes de graduação no Brasil

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2011
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ASSOC BRASILEIRA PSIQUIATRIA
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REVISTA BRASILEIRA DE PSIQUIATRIA, v.33, n.3, p.287-291, 2011
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Resumo
Background: Although knowledge on developmental psychiatry is fundamental for the early recognition, treatment, and prevention of mental disorders, this subject has not been incorporated into the medical curriculum or psychiatric practice in Brazil. Objective: To evaluate the effect of a short course on developmental psychiatry for undergraduate students and to expand education policies concerning developmental psychiatry in Brazil. Methods: Before and after attending an extracurricular 12-hour, 4-day course on the fundamentals of developmental psychiatry, undergraduate health sciences students were tested regarding their knowledge of the subject. The pre-test/post-test included 12 randomly selected multiple-choice questions designed to evaluate knowledge related to developmental psychiatry and was administered together with a questionnaire designed to evaluate students' attitudes. To compare performances between groups, nonparametric analyses of ordinal categorical data were employed. Results: The final sample comprised 43 students. The mean post-test score was significantly higher than the mean pre-test score (65.0% vs 39.9%; p < 0.0001). We found that strongly positive attitudes correlated with better performance. The 3rd and 4th year medical students performed better than the 1st and 2nd year medical students and the non-medical students. Sex differences favoring males were also observed. Conclusion: Our findings encourage additional educational policies related to developmental psychiatry which may result in direct clinical implications.
CONTEXTO: Apesar de vital para o reconhecimento precoce, tratamento e prevenção de transtornos mentais, a psiquiatria do desenvolvimento ainda não foi incorporada à grade curricular ou prática psiquiátrica no Brasil. OBJETIVO: Avaliar o impacto de um curso extracurricular em psiquiatria do desenvolvimento na graduação e a viabilidade de expansão de políticas de ensino em psiquiatria do desenvolvimento no Brasil. MÉTODO: Antes e após assistirem um curso de 12 horas durante 4 dias sobre fundamentos da psiquiatria do desenvolvimento, estudantes de graduação em saúde responderam um questionário composto por 12 questões de múltipla escolha randomizadas para avaliação de retenção do conhecimento e questões destinadas à avaliação de atitudes. A análise estatística incluiu testes não-paramétricos de variáveis categóricas ordinais. RESULTADOS: Em uma amostra final composta por 43 estudantes, verificou-se um desempenho significativamente superior no pós-teste (65.0% vs. 39.9%; p < 0.0001). Atitudes positivas em relação ao curso relacionaram-se a um melhor desempenho. Estudantes dos 3º e 4º anos de medicina apresentaram resultados superiores quando comparados aos do 1º e 2º anos de medicina e aos estudantes de outras áreas da saúde. Constatou-se melhor desempenho no sexo masculino. CONCLUSÃO: Este estudo encoraja políticas de ensino em psiquiatria do desenvolvimento que poderão ter implicações clínicas diretas.
Palavras-chave
Psychiatry, Education, medical, Education, medical, undergraduate, Educational measurement, Brazil, Psiquiatria, Educação médica, Educação de graduação em medicina, Avaliação educacional, Brasil
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