Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://observatorio.fm.usp.br/handle/OPI/23328
Título: Well-being and help-seeking: an exploratory study among final-year medical students
Autor: LEAO, Paula Bertozzi de Oliveira E SousaMARTINS, Luiz Antonio NogueiraMENEZES, Paulo RossiBELLODI, Patricia Lacerda
Citación: REVISTA DA ASSOCIACAO MEDICA BRASILEIRA, v.57, n.4, p.379-386, 2011
Resumen: Objective: Doubts, competitiveness and preparation for the residency examination increase stress and insecurity at the end of medical course. Well-being is very important at this point, but it is known that medical students are reluctant to seek help, particularly for emotional problems. This study investigated the relationship among well-being, perceived needs and help-seeking in final-year students. Methods: Well-being was assessed using Beck's Inventories of Anxiety (BAT) and Depression (BDI) and the WHOQOL-brief (quality of life). A questionnaire was used to assess perceived needs and medical school support resources. Results: The students reported good quality of life (68%) but presented anxiety (27%), depression (20%) and impaired social functioning. Fifty-one percent of the students acknowledged academic needs and 25% psychological needs. Only a portion of the students with anxiety and depression or bad quality of life used the institutional support. Female gender, perceived psychological needs and anxiety symptoms were associated to the use of the Mental Health Service. Satisfaction with mentoring relationships and positive changes were associated to Mentoring attendance. Conclusion: There are different factors involved in help-seeking and identifying specificities in the use of institutional support resources can help to develop strategies to sensitize students about help-seeking during the medical course.

Objetivo: Dúvidas, competição e o exame de residência aumentam o estresse e a insegurança ao final do curso; entretanto, sabe-se que alunos de Medicina são resistentes a procurar ajuda, especialmente para problemas emocionais. Este estudo investigou a relação entre bem-estar, percepção de necessidades e busca de ajuda entre alunos do último ano do curso médico. Métodos: Utilizou-se os Inventários Beck (ansiedade e depressão), o WHOQOL-breve (qualidade de vida) e um questionário para avaliar necessidades e o uso dos recursos de suporte institucionais. Resultados: Os alunos relataram boa qualidade de vida (68%), mas apresentaram sintomas de ansiedade (27%), depressão (20%) e prejuízo na vida social. Cinquenta e um porcento deles reconheceram necessidades acadêmicas e 25% necessidades psicológicas. Apenas parte dos alunos com sintomas de ansiedade e depressão, ou qualidade de vida ruim, usou os recursos institucionais de suporte. Ser mulher, reconhecer necessidades psicológicas e sintomas de ansiedade mostrou-se associado ao uso do Serviço de Saúde Mental da escola. Satisfação com as relações e mudanças positivas derivadas da atividade mostrou-se associada à participação na Tutoria. Conclusão: Há diferentes fatores envolvidos na busca de ajuda e identificá-los pode colaborar no desenvolvimento de estratégias de sensibilização dos alunos quanto à busca de ajuda durante o curso.
Aparece en las colecciones:

Artigos e Materiais de Revistas Científicas - FM/MPR
Departamento de Medicina Preventiva - FM/MPR


Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción TamañoFormato 
art_LEAO_Wellbeing_and_helpseeking_an_exploratory_study_among_finalyear_2011.PDFpublishedVersion (English)483.51 kBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir

Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.